بسم الله الرحمن الرحیم
?توحید مفضل
✨️جلسه هفتاد و چهارم
●نثار آقا امام زمان علیه السلام صلواتی بفرستید.
آقا امام صادق علیه السلام میفرماید : فکر کن ای مفضل در جواهر چهارگانه ،
که هر یک را خدا به قدر احتیاج مردم آفریده.
از آن جمله ، زمین هست که خدا زمین را وسیع قرار داده ،
تا خب بالاخره این آدمی میخواد شهر درست کنه ، مسکنها درست کنه ،
مرائی چراگاهها داشته باشه . و مزارع بنی آدم و منابت اخشاب ایشان به عمل آید ،
این زمین با این وسعت نبود ، این جنگلها نبودن خب این کتابهایی که دستمونه ،
این دفترایی که دستمونه ، خیلی از این کارهایی که انجام میدیم ،
مطالعاتی که میکنیم روی این چوبا و اینا رو میارن خمیر میکنن کاغذ درست میکنن ،
خب این اینا به خاطر وسعت زمین هستش و به ادویه و اقاقیل عظیمه ،
این ادویهجات و اینا کجا دارن عمل میان ؟
زمین وسیعه دیگه ، و معادن جسیم المنفعه و گاه باشد که یه جاهلی پیدا بشه ،
بعضی وقتا هستن دیگه ، یه جاهلی پیدا بشه بگه چه فایدهای داره این بیابونای خالی ،
خدا برای چی این بیابونا رو ، این صحراهای خالی رو برای چی خلق کرده ؟
و حال آنکه اینها ، همین بیابونهای وسیع
ماوای وحشیان و مسکن ایشان است.
این حیوانات وحشی اگه بیابونا نباشند کجا می رفتند؟
میگه که این بیابونها محل زندگی این وحشیهاست ، خب مسکن آنهاست و محل فرح و تمتع انسان است.
و موجب مزید وسعت ایشان است ، که اگر خواهند قرا و اوتان خود را بدل توانند کرد.
همین بیایونا یه وقت می بینی میشه محل سکونت همین انسان.
و بسا بیابانهایی که در وقتی محل قصور و بساطین گردیده ،
شده شهر ،و مردم به آنجا نقل مکان کردند و وطن ساختند ،
و اگر این وسعت زمین نبود ، اگر نبود این وسعت زمین مردم مانند جمعی بودند که در حصار تنگی باشند .
انگار تو زندان اند. که نتوانند بیرون رفت و قدرت بر تغییر اماکن نداشته باشند .
نمی تونستند هیچ کاری بکنن ، مثل این که تو زندان افتادن.
و باز قادر حکیم چون این زمین را برای تهیه انسان و حیوان قرار داده و ساکن گردانیده ،
تا ممکن باشد مردم را بر روی آن راه رفتن برای اعمال خود و نشستن جهت استراحت و خوابیدن به رفاهیت و اعمال را نیکو و محکم به عمل آوردن ،
خدای متعال هنه اینا رو از همین جهت وسعت داده و اگر پیوسته زمین در زیر ایشان متحرک و لرزان میبود
هی تکون می خورد ، نمیتونستن خونه بسازن ، نمیتونستن صناعت داشته باشن
تجارت داشته باشن
نمی تونستن کاراشونو به خوبی انجام بدن. بلکه عیش ، عیش یعنی خوشی و زندگی.
بر آنها گوارا نبود ، اگر پیوسته زمین در زیر ایشان حرکت میکرد و برای اینها عبرت گیر به آنچه به مردم میرسد در هنگام زلزله.
ببین هنگام زلزله با آنکه اندک وقتی میماند ، تا آنکه ترک منازل خود میکنند.
و میگریزند اگر کسی گوید پس چرا گاهی زلزله میشود ،
حالا یه کسی پیدا میشه میگه چرا حالا بعضی وقتها زلزله میشه؟
ما میگیم الان زیر پامون نمی لرزه خدایا شکرت،
حالا اگه یه کسی گفت چرا می لرزه؟ امام صادق میفرماید : جواب گوییم زلزله به اشباح آن موعظه و تخفیفی است .
موعظه است ، برای اینکه به خودمون بیایم.
انقدرم داریم خیلی راحت روی این زمین زندگی میکنیم یه بار نمیگیم الحمدلله، خب موعظه است که ،
این رفاه و آسایش و این آرامش رو ببین حواست باشه از کجا داری ؟
مال خداست ، و تخفیفی ، تخفیف یعنی ترس .
ترسی است که خدا مردم را به آن میترساند
تا منزجر گردند از معاصی ، دیدی طرف گناه میکنه یهو زلزله میاد
میگه استغفرالله میترسه دیگه ، میترسه از معاصی .
و همچنین نازل میگردد به ایشان از بلاها که یه وقت توبه سریع توبه میکنه ،
در بدنهای ایشان و اموال ایشان، برای ثنا و استقامت ایشان است در دنیا.
و اگر صلاح یابند به عوض آنچه از ایشان فوت شده است ،
در آخرت چیزی چند به ایشان میدهد که هیچ از امور دنیا معادل آن نمیتواند بود.
میگه اگر اینا اصلاح کردن توبه کردن ،
خدا عوض اون چیزی که از اینا فوت شده مثلا یه بلایی میاد ، یه مریضی میاد میفته تو بدنش ،
تا دیروز خوب بود اما یهو قلبش گرفت افتاد ، این بعدش هم توبه کرد
ترسید چون مریض شد ترسید ، توبه هم کرد ، حالا که ازش یه چیزی گرفتن ،
امام صادق میفرماید : قیامت بهش یه چیزی میدن که اصلا هیچ چیز از امور دنیا معادل اون چیزی که تو دنیا ازش گرفته شد نمیشه.
و اگر مصلحت او و سایر خلق در آن باشد که عوض را در دنیا به او بدهد ، میدهد.
خدا اگه بخواد تو این دنیا عوض همون چیزی که ازت گرفت بهت میده .
به شرط اینکه به مصلحتت باشه.
هر چی اگه به مصلحتت نبود ، مثلاً یه وسیله دنیاییت خدا ازت گرفت
اگر اینو ازت گرفت ، مصلحتت بود دوباره همینو تو دنیا بهت برمی گردونه .
مثالش رو بگم ، حضرت خضر با موسی وقتی که رفتن اون بچه رو گرفت کشت ،
بعد عوض اون بچه ، خدا به اون پدر و مادر دوباره چند تا بچه صالح و اینا داد
که از اونا مثلاً چقدر پیغمبرم ظاهرا بدنیا اومد.
این خب عوضش تو دنیا داد . حالا اگرم نداد تو قیامت یه چیزی میده که هیچ چیزی از این امور دنیا معادلش نمیشه.
خب اینا همش برای اینه که خدا خوف درست کنه ،
خوف برای چی درست کنه ؟ به خودمون بیاییم ، متنبه بشیم.
خدایا شکرت ، خدایا حمدت ،خدایا دستت درد نکنه.
خدایا ما را هدایت کن .
اللهم اهدنی من عندک تعقیبات مشترکه هم خودتون بخونید، و افض علی من فضلک و انشر علی من رحمتک و انزل علی من برکاتک
اینها رم بخونید ، انشالله براتون مفید هستش.
خب یه جمله هم عرض مصیبت و عرض روضه کنم
قدر بدونید این دو دقیقه رو ، قدر بدونید همین توسل به امام حسین صبحها رو
تو این توسل به امام حسین خیلی چیزها گیرتون میاد
اصلا وقتی این چراغ ها رو خاموش می کنن
می تونی دلتو ببری کربلا ها کوتاهی نکن
اصلا دیگه به کسی متوجه نشو
هی برو بغل امام حسین این صورتتو بزار رو شبکههای ضریح ابی عبدالله
بعد قربون صدقه ش برو بگو الهی حسین جان من فدات بشم
صل الله علیک یا مظلوم یا اباعبدالله
روز عاشورا هی صدا میزد اگر من حلالی رو حرام کردم
اگه حرامی رو حلال کردم من پسر پیغمبر تونم
اگر به من آب نمیدید به این زن و بچههام آب بدید
اگر به این خانوم ها آب نمی دید این بچهها گناهی نکردن به بچه ها آب بدید
یه نامردی بلند شد گفت حسین این فراتو می بینی
ما به حیوونا از این آب میدیم امابه تو ذره ای قطره ای از این آب نمی دیم
حسین تو باید بری از زقوم جهنم بخوری
انقدر بد دهن بود ابی عبدالله همون جا نفرینش کرد
ابی عبدالله دعا کرد گفت خدایا هم به آتش دنیا هم به آتش آخرت بسوزانش همونجا نفرین ابی عبدالله گرفت
اسب این طرف رم کرد خورد زمین
پاش به رکاب گیر کرد اینو کشون کشون برد انداخت اون جایی که آتیش درست کرده بود زیر دیگ هاشون گذاشته بودن
هم به آتش دنیا سوخت هم به آتش آخرت
ابی عبدالله حسین جان انقدر سخت شد بر ابی عبدالله
آسمان رو مثل دود تیره و تار می دید
از آب هم مضایقه کردن کوفیان
خوش داشتند حرمت مهمان کربلا
حسین جان حسین جان