حاج میثم ذوالقدر

مطالب دینی از حاج آقا ذوالقدر

میثم ذوالقدر

مطالب دینی از حاج آقا ذوالقدر

 

بسم الله الرحمن الرحیم

■ حکمت شماره ۲۵۴

●قال (علیه السّلام) : اِنَّ اللهَ سُبحَانَهُ فَرَضَ فِی اَموالِ الاَغنِیاءِ اَقوَاتَ الفُقَراءِ ، فَمَا جَاعَ فَقیر اِلا بِمَا مُتِّع بِهِ غَنِی ، وَالله تَعَالی سَائِلُهُم عَن ذَلکَ

●خداوند سبحان قوت (و نیازهای) فقرا را در اموال اغنیا واجب و معین کرده است، از این رو هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر به سبب بهره مندی غنی( و ممانعت او از پرداخت حق فقیر) و خدای متعال در این باره از آنها سوال و بازخواست می کند.

 

حضرت امیر صلوات الله علیه که جان عالم به فدایشان باد می‌فرمایند که :

خدای سبحان ،ببینید این ادب بزرگان ، ادب اولیا اینه ،

که اسم خدا رو خشک و خالی نبرند. وقتی اسم خدای عزوجل را به زبان میارند اینطور مثلاً میگن که ان الله سبحانه ،

وقتی امیرالمومنین می خواد بگه مثلا اسم خدا رو به زبان بیاره یه سبحان ای تهش میاره .

خدایی که پاک و منزه است ، خدایی که عزوجل ، مثلا جل و اعلی ، مثلا بلند مرتبه است ، بزرگواره.

اون خدایی که تعالی شأنه ، شانش متعالیه ، اینجوری .

ما هم انشالله این ادب رو داشته باشیم که اسم خدای عزوجل به زبان میاریم اینطوری بگیم.

ان الله سبحان ، خدای سبحان. فرض ، یعنی واجب کرد، خدای سبحان واجب کرد‌

فی اموال اغنیاء

تو پول ثروتمندان ، در مال و اموال ثروتمندان ، خدا واجب کرد ، قوت و اقوات جمع قوت ، یعنی روزی .

نیاز فقرا رزق و روزی فقرا رو ، در مال پولدارا در اموال اغنیا واجب کرده.

فما جاع ، بعد حضرت می‌فرماید ؛جوع یعنی گرسنگی و گرسنه بودن .

فما جاع یعنی گرسنه نمی‌مونه ، گرسنه نمی‌ماند، فقیری گرسنه نمی‌مونه،

الا بما متع به غنی

مگر به خاطر بهره‌مندی غنی .

به خاطر اون چیزی که پولدار مثلاً استفاده می‌کنه و خلاصه اینکه حق فقیر رو پرداخت نمی‌کنه.

اینکه خمس و زکات نمیده ، این زکات که نمیده باعث میشه که این فقیر گرسنه بمونه .

اگر همه پولدارا اون فرض واجبشونو پرداخت بکنن ، هیچ فقیری گرسنه باقی نمی‌مونه .

علت اینکه این فقیر ، فقیر میشه و گرسنه می‌مونه خمس و زکات نمیدن.

بعد حضرت امیر می‌فرماید : والله تعالی ببینید اون بالا گفت سبحان

حالا چی داره میگه آقا ، والله تعالی

این ادبه ،حالا اینکه سلطان عالمه ، اینکه پادشاه عالمه..

والله تعالی ، خدای تعالی

سائلهم عن ذلک

خدای تعالی روز قیامت پولدارا رو به خط می‌کنه ، میگه چرا از اون پولتون قسمتی که من واجب کرده بودم که بدید به فقرا چرا ندادید ؟

چرا صدقه‌تونو ندادید؟

قبلاً اینو مطرح کردم که یکی از آقایون میگه که آیت الله بحرالعلوم بود فکر کنم صاحب کتاب مفتاح الکرامه ،

میگه که یه آسید جوادی بود ، میگه که حالا قصه ش خیلی مفصله ،

میگه رفتم پیش استادمون آیت الله گفتش که من لب به غذا نمی‌زنم و این‌ها گفتم که چرا ؟

گفتش که تو ، تو همسایگیتون یه کسی هستش که همسایه‌تونو ، چند روزه هیچی نداره.

همشم میره نسیه برمی‌داره ، امروز رفته مغازه نسیه برداره . این مغازه‌دار گفته نسیه شما زیاد شد .

این خجالت کشید دیگه نتونست بگه آقا امروزم یه خورده نسیه بده .

بعد گفت آقا من نمی‌دونستم ، اگه می‌دونستم ، ایشون فرمود : چون نمی‌دونستی دارم می‌گم .

اگه می‌دونستی که می‌گفتم تو مسلمون نیستی . یهودی ،

اینکه نمی دونی رو دارم میگم ، اون که برادرته جرمش بیشتره ..

خب پس این حکمت امروز ما این شد اونایی که زکات نمیدن ، ببینید امام صادق علیه السلام می‌فرماید :

زکات برای این تشریع شده که اغنیا ، پولدارا امتحان بشن . و کمکی برای نیازمندان باشه .

چرا این زکات واجب شده ؟ خدا چرا زکاتو قرار داده ؟

یه کمکی باشه برای نیازمندان .

امام صادق علیه السلام فرمود: اگه مردم زکات اموال خودشونو می پرداختند هیچ مسلمانی فقیر و نیازمند باقی نمی‌مونوند. و همگی به سبب عمل به این فریضه الهی بی‌نیاز خواهند شد.

اگر بدن ، که نمیدن و مردم، فقیر و محتاج و گرسنه و برهنه دیگه نمی شدند.

حضرت فرمود: مگر بر اثر گناه اغنیا .

یعنی اغنی و پولدارا گناه می‌کنند و هیچ مالی در صحرا و دریا از بین نمیره مگر به دلیل ترک زکات.

اینکه یه وقتایی عذاب نازل میشه مشکلات درست میشه ، اینا همش به خاطر ترک زکات و اینجور چیزهاست .

خدا انشالله توفیق بده که اونایی که ثروتمند هستند زکات مالشونو پرداخت بکنند .

Share on telegram
تلگرام
Share on whatsapp
واتس آپ
Share on facebook
فیس بوک
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *