حاج میثم ذوالقدر

مطالب دینی از حاج آقا ذوالقدر

میثم ذوالقدر

مطالب دینی از حاج آقا ذوالقدر

 

بسم الله الرحمن الرحیم

■حکمت شماره ۳۳۵

 

●وَ سُئِلَ عليه‌السلام أَيُّهُمَا أَفْضَلُ اَلْعَدْلُ أَوِ اَلْجُودُ

گویا یه بحثی شده بود بین اصحاب آقا امیرالمومنین صلوات الله علیه

آیا عدل بهتره یا جود؟ یکی گفت عدل،

یکی گفت جود یکی گفت به این دلیل یکی گفت به اون دلیل

همینجوری بحث و گفت و گو گفتن آقا نتیجه نداره بحث نتیجه نداره بریم پیش مولا، مولا داوری کنه ،

او بگه عدل بهتره یا جود؟

● فَقَالَ (عليه‌السلام):  اَلْعَدْلُ يَضَعُ اَلْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا وَ اَلْجُودُ يُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا وَ اَلْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ وَ اَلْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا

اومدن پیش امیرالمومنین آقا فرمود :

اَلْعَدْلُ يَضَعُ اَلْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا

عدل هر چیزی را جای خودش قرار میده

اَلْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ

جود این رو از جهت خودش خارج می‌کنه

شما مثلاً میای توی مملکت عدل رو جاری کنی میگی مثلاً شما یارانه رو قرار دادی برای بنزین خب شما میگی بنزین مال یه عده است

مال یه عده که خودرو دارن ماشین دارن پس بقیه چی؟

این عدل نیست. و لذا شما میای بنزین و قیمتشو میاری بالا

اون سوپسیتی که قرار می‌دادی برای بنزین اون یارانه‌ای که می‌دادی برای بنزین اینو بین همه تقسیم می‌کنی

اون پوله میاد سر جاش این میشه عدل.

منتها جود چیه؟ بیای مثلاً تو یه جای خاص بیش از اندازه بخشش کنید .

آقا امیرالمومنین اول یه توضیح میدن پس ببینید حضرت می‌فرماید:

وَ اَلْجُودُ يُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَ

سخاوت و بخشش اون رو از مسیر خودش خارج می‌کنه بعد

حضرت می‌فرماید:

اَلْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ وَ اَلْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ

عدل قانون عمومیه عدالت یه قانون همگانیه ولی جود و بخشش چی؟

جنبه خصوصی داره پس بنابراین کدوم بهتر میشه کدوم بالاتره ، عدل بالاتره.

فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا

عدالت بالاتر شریف‌تره ، عدالت باعث میشه جنب و جوش و فعالیت ایجاد بشه تو جامعه

وقتی مردم بدونن در سایه عدالت می‌تونن به حق خودشون برسن تلاش می‌کنن

زحمت می‌کشن مملکت آباد می‌شه اما بدونن مملکت مملکت جودیه همه بی حال میشن

جود که بیاد جنبه خصوصی پیدا می‌کنه مثل داستان عثمان میشه

مملکت عثمانی می‌شه ، بعد اون موقع به یه عده‌ای هست به یه عده‌ای نیست

ولی برای زمان حضرت امیر علیه السلام

اون با غلامش اومده بود از بیت المال سهم بگیره

آقا یه دونه داد به این، یه دونه داد به غلامش بعد بهش برخورد،

گفت یه دونه به من میدی یه دونه به غلامم ؟

خیلی بهش برخورد اصلاً اوقات خیلیا تلخ شد از امیرالمومنین به خاطر همین عدل

که جورج جرداغ مسیحی میگه علی علیه السلام کشته شد در محرابش به خاطر عدل اونایی که جودی بودن

به خاطر این عدالت امیرالمومنین حالشون بد شد .

پس عدل بهتره چون عدل قانون فراگیر همگانی همه سر سفره عدالت می‌شینن بهره می‌برند.

توسل به امام سجاد هم یک چیزیه اونایی که اهل فن هستند خبره هستند

اینا توسل به امام سجاد عليه‌السلام رو برای خودشون یک سکو قرار میدن

و از این روضه امام سجاد به نقطه های رفیع می‌رسند

حالا من امروز روضه امام سجاد رو برای شما میخونم

اون آقایی که نزدیک به ۴۰ سال گریه کرد در کوره بلا قرار گرفت در تنور بلا قرار گرفت

شاید به جرات بتونیم بگیم هیچ کسی توی این اهل بیت اینجوری مثل امام سجاد در وسط بلا در مرکز و نقطه بلا قرار نگرفت

خیلی حضرت رو اذیت کردند در خانه امام سجاد علیه السلام رو بزنیم

السلام علیک یا اباالحسن یا علی بن الحسین یا زین العابدین

گه به کوفه گه به شام می‌برند

گه به سوی بزم عامم می‌برند

آن یکی گفتا که اینان کیستند

دیگری گفتا مسلمان نیستند

وارد شام شدند هر کسی یه چیزی می‌گفت

آن دگر گفتا که این بیمار کیست

دیگری گفتا گمانم خارجیست

آن دگر گفتا عجب افسرده است

دیگری گفتا برادر کشته است

حسین جان حسین جان

Share on telegram
تلگرام
Share on whatsapp
واتس آپ
Share on facebook
فیس بوک
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *