https://dl.mzolghadr.ir/t/98.mp3
بسم الله الرحمن الرحیم
💫توحید مفضل
✨️جلسه نود و هشتم
●نثار آقا امام زمان علیه السلام صلواتی بفرستید.
امام صادق علیه السلام می فرمایند که :
بحث آخرمون درباره چی بود اینکه مثلاً چرا خدا بعضی ها رو عقوبتش عقب میندازه ،
مثلا چرا همین جا نمیزنه، پادشاه ها از این کارها می کنن .
همه عقلا اینا رو تحسین می کنن میگن کار خوبی کرد که اگر مثلاً میزد اون موقع میزد
مملکت بهم می ریخت ، خب شد عقب انداخت همین بعدش هم گفتیم تو همین
جمهوری اسلامی ما کم از این اتفاقات نیفتاده که یه کسی هشت سال مملکت زد خراب کرد بعد عقوبتش نمی کنند چرا عقوبتش نمی کنن؟
جهات داره دلایل داره ، مصلحت داره ،
مصلحت اینجوری ، اقتضای این رو میکنه که هی عقبش بندازن یا اصلا نکنن یا اصلا انجام ندن ، نمی تونن انجام بدن تو این دنیا.
حضرت میفرماید : باید آنچه بیند حمل بر حسن تدبیر او کند.
هرچی میبینی تو این خلقت حمل بر حسن تدبیر خدا میکنی ، بشر دانشمند گفته بود انیشتین یک قطره میدونه اقیانوسها نمیدونه.
زیرا صانع خلق خود را مهمل و ضایع نمیگذارد مگر به یکی از سه وجه ،
یعنی ببینید اگر شما بگی مثلاً خدا مثلا اینها مثلا جور درنمیآید این نمیتونه باشه
مگر به سه جهت اگر اینجا این اتفاق بد افتاده اینجا ظلم شده ،
اینجا ناجوره از نظر شما دلیل نمیتونه داشته باشه مگر سه چیز ؛
یک اینکه خدا عاجز باشه
دو اینکه خدا جاهل به کیفیت تدبیر
سه اینکه خدا شرارتش مانع شده از اینکه خیر برسه نفع بندگان برسه
این سه تاس ، سه تاش هم محاله حالا چرا محاله زیرا خالق چنین خلقی با این عظمت و وسعت و کمال عاجز نمیتونه باشه.
من عاجزم زور میگم ظلم می کنم مانع خیر میشم اما خدا با این وسعت خلقتش نمی تونن که عاجز باشه این از عاجز نبودن خدا.
و نظام چنین که در عالم مشاهده میشود و مصالحی که در هر چیز به عمل آمده
از جاهل به وجود نمیآید این خورشیدی که من نگاه می کنم می بینم یک ثانیه دراومدنشو ، رفتنش تاخیر درست نمیشه نه یه زود میاد ، نه دیر میاد.
قطاری که ما توش سوار میشیم می ببینی یهو دو ساعت زود میرسه
یا یه وقتایی می بینی یک ساعت دیرحرکت میکنه اما این خورشیدی که من نگاه میکنم
سالهاست یک ثانیه این ور اون ور نشده یا مثلاً رو مصلحت ها داره جلو میره .
این خلقت پس این از جاهل وعمل نمیاد پس این خداجاهل نیست اینم دو .
و چنین صانعی را به جهل نسبت نمیتوان کرد.
این سومی رو گوش کنید و خداوند با این کمال و رفعت و با این لطف و رحمت و منعم
به این جلایل نعمت شرارت و خصات منصوب نمی شود .
پس اونی که لطف داره و رحمتش اینجوریه این نمیتونه مثلا پست باشه مثلا شرارت داشته باشه.
اگر شرارت داشت اینجوری ریخت و پاش نمیکرد خلقت به این خوشگلی درست کرده
پس معلوم شد که صانع این خلق اینایی که میگم قصه نیستا .
معلوم شد که صانع این خلق به حسن تقدیر ، تدبیر خلق خود تحقق می نماید.
مریضت می کنه
بسم الله الذی خلقنی و هو یهدی خلقم کرد
و هو یهتدی ، هدایتم می کنه
والذی هو یعتمونی و یسغی
من رو میخورونه می آشامانه هم خودش غذا دیدی بچه به دنیا میاد باباهه مادره غذا رو میزارن دهنش آب میریزن تو حلقش .
خدایا تو من رو داری میخورونی تو من رو داری میاشامانی ، و اذا مرضت
هر موقع مریض میشم کی من رو شفا میده
و هو یشفین
او مرا شفا میده
والذی یمیتونی ثم یحیین
تو می میرونی دوباره من رو زنده م میکنی .
این خدای متعال داره اینجوری با حسن تقدیرش تدبیر حلق خودش رو می کنه
و هرچند عقل ما به مصالح بسیاری از آن نرسد بعد یه جامون مثلا درد گرفت
یه جامون پامون خورد به یه چیزی نگیم این چیه اون چیه ، چرا این طوری شد، چرا این جوری شد؟
و هر چند عقل ما به مسائل بسیاری از آن نرسد زیرا که بسیاری از تدابیر ملوک
ملوک یعنی پادشاهها ،و حکمتها افعال ایشان را عامه ی رعایا نمی فهمند یک پادشاه ،
یک رهبر دینی وامیسته اونجا یه کاری میکنه رعیت نمی فهمند برای چیه ، دلیلش چیه
و اسباب اینها رو هم نمیدانند و بر وجه حکمت واقع شد و از بعضی احوال ملوک استدلال بر افعال و اعمال ملک الملوک می توان کرد.
میگه از این رفتار این پادشاه میتونه استدلال کنه به رفتار کی به خدای متعال.
و اگر دوایی را دو مرتبه یا سه مرتبه به کار برند و از اثر حرارت و اثر حرارت یا برودت از آن مشاهده نمایند
حکم میکنن که حاد است یا مثلاً بارد است و شک نمیکنند در آن چرا این جاهلان آنقدر شواهد حکمت و ثواب در هر چیز
مشاهده می کنن که عقل در عصای نیست عشری از اعشار آن به عجز و قصور معترف است و حکم صواب تدبیر و وجود مدبر چنین نمیکند.
انشالله که با امام صادق محشور باشیم.