حاج میثم ذوالقدر

مطالب دینی از حاج آقا ذوالقدر

میثم ذوالقدر

مطالب دینی از حاج آقا ذوالقدر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

✨️الَحَمدللّه رَبّ العالَمین و الصَّلاه و السَّلام عَلی سَیدنا مُحمد و آله الطّاهِرین

?داستان حضرت موسی علیه السلام

چند نکته ای که در احادیث که اشاره شده رو خدمتتون عرض می کنیم.

امام صادق و امام کاظم علیه السلام در ذیل این قول حق تعالی که خطاب کرد به موسی

به سمت فرعون برو که طغیان کرده باهاش نرم صحبت کن شاید متذکر بشه یا بترسد

این دو امام همام فرمودند که منظور از سخن نرم یعنی سخن نرم بکن این حضرات فرمودند

که اون ها رو به کنیه صدا کن فرعون اسمش بود کنیه ش یا ابا مصعب بود

فرمود بگویند یا ابا مصعب چون تو خطاب کردن به کنیه تعظیم بیشتر هست

حالا ببین جالبه ما می خواهیم با کافری صحبت بکنیم با یه فاسقی با یه گنهکاری صحبت بکنیم

او رو به سوی هدایت رهنمونش کنیم چجوری باید باهاش حرف بزنیم؟ چجوری ازش سوال کنیم؟

آیا باید خردش کنیم بگیم آی فرعون ملعون ای فرعون طغیانگر

به کنیه او رو صدا کن نرم باهاش حرف بزن شاید بترسه،آیا واقعا اون ترسید ؟

گفت بله ترسید بله خدا اینجوری میگه موسی رغبت بیشتری داشته باشه به سمت رفتن

و حال اینکه ترسم بود برای فرعون تذکر هم بود برای فرعون اما تذکرش و ترسش موقعی بود که دیگه فایده ای نداشت برای فرعون چه موقعی بود؟

موقعی که عذاب رو دید گفت ایمان آوردم که نیست خدایی که جز او ایمان آوردم به او بنی اسرائیل و منم از مسلمونا هستم

خدا قبول نکرد گفت الان ایمان میاری که عذاب رو دیدی در حالیکه تو قبلا نافرمانی کردی فساد کردی

امروز بدن تو رو بر بلندی به زمین میندازیم که یک درسی و عبرتی برای آیندگان باشه

خب اینجا سوال کردن از امام رضا علیه السلام که به چه علت خدا فرعون رو غرق کرد؟

حالا که فرعون ایمان آورد و اقرار به یگانگی خدا کرد حضرت رضا صلوات الله علیه فرمودند

برای اینکه ایمان آورد در وقتی که عذاب خدا رو دید و در اون وقت ایمان مقبول نیست

و این حکم خداست درمیان گذشتگان و آیندگان و این سنت الهی است.

ایمان موقعی مورد پذیرش است که هنوز عذاب روئیت نشده بعد از دیدن عذاب ایمان سودی ندارد‌

چند تا آیه حضرت رضا آوردن بر استدلال این مطلب

خب فرعون رو بدنش رو ظاهر می‌کنیم فرعون سر تا پا غرق آهن بود چون داشت میومد به جنگ موسی علیهالسلام لباس رزمی پوشیده بود

لباس آهنی پوشیده بود این آهن سنگین باید بره زیر آب ته دریا

خدا آوردش بالا به قدرت حق تعالی به قدرت الهی جسد اومد بالا معجزه ای بود دلیلی بود

که چجوری میشه آهن باید بره پایین ولی روی آب ایستاده یه آیت بود .

آیت بودنش بخاطر این بود و اینها همه در روایت آمده

خب یه علت دیگه برای غرق شدن فرعون، این بود که چون غرق او رو دریافت استغاثه به موسی کرد

استغاثه به حق تعالی نکرد حق تعالی وحی کرد موسی شنیدی فرعون تو رو صدا میزد

میدونی چرا جواب ندادی؟ چرا به استغاثه فرعون توجه نکردی اعتنا نکردی؟

بخاطر اینکه تو خلقش نکردی تو نیافریده بودیش

اگر استغاثه به من می کرد هر آینه به فریاد او می رسیدم هرآینه دستش رو می گرفتم.

علامه مجلسی رحمه الله علیه چند دلیل آورده  مهمترین دلیلش این هست که فرعون تنها به توحید اقرار کرد

به اقرار نبوت موسی هم باید می کرد. ببینید ما همش گفتیم اشاره کردیم که اشهد ان لااله الله بگید

شهادت دوم اشهد ان محمد رو نگید این اولی فایده ای نداره

این دو تا رو بگی شهادت سوم رو نگید این سه تا موقعی فایده داره که کنار هم بیاد

ما خدای بدون علی نداریم خدای بدون محمد نداریم

فرعون هم اقرار به توحید کرد اقرار به پیامبری موسی باید می کرد تا فایده ببخشد به تنهایی کفایت نمیکنه

مطلب بسیار بسیار مهم، ذیل این آیه در تفسیر امام حسن عسکری هست که بسیار نکات مهم توش هست

حق تعالی می فرماید یاد کنید وقتی رو که ما آب رو فرقه فرقه کردیم که بعضی جدا بود

نجات دادیم شما رو و غرق کردیم فرعون و قومش رو و شما نظاره میکردین نگاه می کردین و اونا داشتن غرق می شدن

خب این در چه هنگامی بود؟ هنگامی که جناب موسی و لشکرش به لب دریا رسیده بودند

خدا وحی کرد اینجا باید توحید من رو متذکر بشید و یاد کنید محمد صلی الله علیه و آله و سلم که بهترین بندگان منه

و در جان خودتون ولایت علی ابن ابیطالب رو اعاده کنید که برادر محمد است صل الله علیه و آله و و آل طیبین او رو

و از خدا بخوایید به جاه به آبروی محمد و آل محمد که شما رو عبور بده از این دریا

پا روی این آب بزارید و برید اون ور بنی اسرائیل تا شنیدن حالشون بد شد

گفتن یا موسی همیشه تو بر ما چیزی وارد میکنی چیزی میخوای که ما دوست نداریم

ما از ترس مرگ و فرعون گربختیم تو میگی این کلمات رو به زبان بیارید ما نمی خواییم

ما میخواییم راحت از زمین عبور کنیم یعنی چی پا بزارید رو آب و حرکت بکنید .

اینجا کالب بن یوحنا یکی از صحابی خوب حضرت موسی بود اومد سوار بر اسب

و این خلیج هم چهار فرسخ بود گفت یانبی الله  آیا خدا امر کرده که ما این کلمات رو بر زبان جاری کنیم داخل آب بشیم؟

فرمود بله گفت تو امر می کنی ما چنین بکنیم ایستاد و همون کلمات رو بر زبان جاری کرد و پا روی آب گذاشت و حرکت کرد

رفت انتهای خلیج دوباره برگشت و گفت ای بنی اسرائیل حرف جناب موسی رو گوش کنید

این کلماتی که جناب موسی گفت و شما بگید نیست مگر کلید درهای بهشت

قفل درهای جهنم این کلمات باعث نازل شدن روزی هاست

رضایت خداوند رو می خوایید همین کلمات رو بگید و بیایید

بنی اسرائیل گفتن نه نمیاییم مگر بر روی زمین، اینجا دارد که خدا وحی کرد به جناب موسی

که برو عصایت رو بردار به دریا بزن و خدا رو قسم بده بحق محمد و آل محمد به جاه و آبروی بزرگواران

برگشت و دریا شکافته شد و اینها گفتن زمین گِل شده ما نمیاییم

دوباره خدا گفت بیا قسم بده خدا رو به آبروی محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین

تا خدا زمین رو هم خشک بکنه این کار رو هم کرد باد اومد و زمین خشک شد و بازم بهونه آوردند

گفتن ما ۱۲ سبت هستیم ازش عبور می کنیم باید ۱۲ مسیر باشه و ۱۲ مسیر شد و اون ها وارد شدند

و گفتن ما از احوالات فامیل هامون خبر نداریم نگرانیم

خطاب شد عصات رو بزن به دیواره ها که دیواره ها مثال شیشه شدن که می تونستن فامیلشون رو ببینن

حاصل اینها عبور کردن وتونستن برسن اون ور فرعونی ها وارد شدن و خدا امر کرد به این دریا که فرو بریز

دریا بهم آمد و همگی هلاک شدند اصحاب موسی که اون ها رو می دیدند که دارن غرق میشن

خدا که خطاب کرد که در تفسیر امام حسن عسکری است به بنی اسرائیلی که در زمان رسول خدا نبی مکرم بودند

که ببینید هر گاه خدا این نعمت ها رو بر پدران شما تمام کرد بخاطر کی بود؟

از برای کرامت محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین بود

حالا شما اومدید یهودیا خود امام رو دارید می بینید چرا بهش ایمان نمیارید؟

 

?جهت دریافت صوت ?

به کانال میثم ذوالقدر در پیام‌رسان ایتا مراجعه نمایید.

Share on telegram
تلگرام
Share on whatsapp
واتس آپ
Share on facebook
فیس بوک
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *