بسم الله الرحمن الرحیم
?حلیه المتقین
?جلسه نود و دوم
در ادامه مبحث نظافت بحثی رو مطرح میکنیم در رابطه با ازاله کردن موی زیر بغل.
تو روایت هستش که بسیار اتفاق میافتاد که امام صادق علیه الصلاة و السلام برای ازاله کردن موی زیر بغل حمام میرفت
نه برای شستشوی بدن نه برای شستشوی سر نه فقط به جهت همین می رفتند
می رفتند اون موضع رو دارو میکشیدن بعد از حمام میومدن بیرون.
تو حدیث از امام صادق علیه السلام است که بر زیر بغل دارو میگذاشت و میفرمود :
که کندن موی زیر بغل شونه ها رو سست میکند نکن دارو بزار .
تو حدیث هستش که دارو کشیدن زیر بغل بهتر از تراشیدن با تیغ زدن هستش
و تراشیدن بهتر از کندن اون هستش.
مولا علی علیه السلام فرمودند : ازاله کردن موی زیر بغل بوی بد اون موضع رو برطرف میکند و پاک کننده هست و سنت رسول خداست .
در حدیث دیگه هست نبی مکرم فرمودند : موهای زیر بغل رو بلند نکنید که محل پرورش میکروبهاست.
پس این تو روایتم بهش اشاره شده منتها بحث وقت دارو کشیدنه که چه موقعی آدم مثلاً نوره بذاره ؟
نبی مکرم صلی الله علیه و آله و سلم هر هفته روز جمعه موهای زیر شکم و میان پاها رو با کشیدن از بین میبردند.
از امام صادق علیه السلام روایت هستش که موهای زیر شکم رو بیش از یک هفته رها نکنید
و هرکس دارو کشیدن رو بیش از یک ماه ترک بکنه نمازش مقبول نیست.
حالا اینجا شاید منظور این باشه که معنی باطل بودن به معنای کم شدن ثواب نماز باشه
یعنی به معنای بطلان نیست که مثلاً ثولب نماز کمتر میشه .
مولا علی علیه السلام فرمودند که : دوست دارم مومن هر ۱۵ روز یه بار موهای زائد بدنش رو زائل کند.
حالا شده با تراشیدن بشه شده با نور گذاشتن باشد.
در حدیثی اومده که امام صادق علیه السلام فرمود:
سنت در دارو کشیدن اینه که هر ۱۵ روز یه مرتبه انجام بشه
اگر که ۲۱ روز و در روایتی اومده ۲۰ روز بر او بگذر و دارو نکشه بره پول قرض کنه و دارو بگیره دارو بذارد.
از نبی مکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایتی که هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد
اونی که نداره که هیچی منتها ما بحثمون الان در مورد اوناییه که به خدا و روز قیامت ایمان داره
اونی که به خدا و قیامت ایمان داره بیش از ۴۰ روز موهای زائد بدن و رها نکنه
اگر ۴۰ روز گذشت پول قرض کنه این کارو تاخیر نندازه.
امام صادق علیه السلام فرمودند که : کسی که ۴۰ روز بر او بگذره و موهای زائد رو زائل نکنه اصلاً مومن نیست مسلمون نیست .
منظور اینجا مسلمان شیعه واقعیه مسلمان واقعی.
و در نزد خدا کرامتی ، مومن باید تمیز پاک باشد یعنی چی ول کرده بدن رو کثیفی و میکروب و اینها حالا غیر از حالا مسائل روحی روانی
که تو خونواده پیش میاد بحث همین نظافته نظافت شخصیه .
تو روایت معتبری است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود :
هر مردی که ایمان به خدا روز قیامت داره باید موهای زائد بدنشو بیش از ۴۰ روز رها کنه
و برای زن مومن زنی که مومن به خدا و روز قیامته حلال نیست که ازاله کردن موهای زائد بدن رو بیش از ۲۰ روز ترک بکند.
همه این مسائلی که الان گفتیم روایتهایی که گفتیم در واقع ناظر به درجات مختلف استحباب است
واجب نیست بلکه درجه استحباب رو می رسونه.
خب یه بحث دیگه مطرح بکنیم در رابطه با دعاهایی که موقع دارو کشیدن هستش.
از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمود:
هرکس پیش از اینکه موهای زائدش رو زائل کنه اندکی دارو برداره و ببویه
حتی دیدی بعضیا میمالن به نوک بینیشون و بگه صل الله علی سلیمان
حالا شما نمیخواد عربی یادت نمیاد بگو صلوات خدا بر سلیمان
صل الله علی سلیمان کما امرنا..
خدا بیامرزه بابای سلیمان رو که ما رو دستور داد به استفاده کردن از نوره.
حالا این قصه هم داره اینجا میگه زنه اومد خلاصه میخواست وارد بشه
این پاچههاشو داد بالا بلقیس خانم بعد سلیمان گفت
آه این چیه موهای پات یه خورده نوره بزار این پاهات صاف بشه
حالا از اونجا این قصهها هست دیگه. بعد اون کسی که اینجوری صلوات بر حضرت سلیمان بفرسته
بعد بگه که خدا بیامرزه بابا حضرت سلیمانی که به ما دستور داد به نوره
در این صورت دارو این بنده خدا رو نمیسوزونه.
از امام سجاد علیه السلام هست که به هنگام استفاده از داروی نظافت دعا بخونه
خدا او را از چرکها و کثافتهای دنیایی و گناهها پاکش میکنه
و در مقابل موهایی که میافته موهایی به او کرامت میکنه که با اون گناه نکنه
و به تعداد موهای بدنش فرشتههایی خلق میشود که تا روز قیامت برای او حمد و تسبیح الهی بگه
و یک تسبیح ملائکه معادل هزار تسبیح زمینیان است
و اون دعایی که موقع نوره مصرف کردن باید بخونی اینه ؛
اللهم طیب ما طهر منی و طهر ما طاب منی و ابدلنی شعرا طاهراً لا یعصمیک اللهم انی تطهرت ابتغاء از سنه المرسلین و ابتغاء رضوانک و مغفرتک فحرم شعری و بشری علی النار…..
ایمان داریم اینا رو مینویسیم اونجا میذاریم استفاده میخوای بکنی
آدم ان شاالله بخونه با توجه باعث زیاد شدن ایمانم میشه .
امام صادق علیه السلام فرمود : یه مرتبه دارو کشیدن در تابستان یه مرتبه ۱۰ برابر انجام دادن این کار در زمستان فضیلت دارد.
از امیرالمومنین هست که روز چهارشنبه استفاده نکنید
که روز چهارشنبه خوب نیست روز نحس مستمر هستش
جهنم رو چهارشنبه خلق کردند . در حدیثی است به امام صادق علیه السلام عرض شد
مردم میگن استفاده در روز جمعه استفاده همین نوره و نظافت و اینا روز جمعه مکروهه ؟
آقا فرمودند این سخن صحیح نیست چه چیزی پاک کنندهتر از داروی نظافت در روز جمعه.
روز جمعه خوبه منتها یه بحثی هم هستش که در حدیث علی ابن یقطین نامهای نوشت به امام کاظم
میخواست یه چیزی بپرسه ولی یادش رفت نامه رو نوشته به امام کاظما میخواسته تو نامه یه چیزی قید کنه
یادش رفت ، حضرت تو جواب نامه پاسخ این پرسش نانوشته رو نوشت
حضرت تو پاسخ سوال نانوشته رو نوشت فرمود اشکالی ندارد
نوره باعث پاکیزگی بیشتر انسان جنب میشه میخواست بپرسه حالا سوالش این بوده
که آقا کسی جنابت داره نور بزاره دارو بزاره اشکال داره ؟ منتها این یادش رفت بپرسه حضرت فرمود :
تو جواب نامه که براش نوشت فرمود اشکالی نداره انسانی که جنابت دارد نوره بزاره.
از امام صادق علیه السلام روایته که کسی که در وقت دارو کشیدن بشینه بیم این میره که بیماری فتخ بگیرد.
در حدیث از امام صادق علیه السلام پرسیدند ، آیا میشه بعد از دارو کشیدن یه خورده آرد با روغن زیتون قاطی کنیم
به محل دارو بزنیم تا این بو نگیره ؟
حضرت فرمود اشکالی نداره .
تو روایتی از امام کاظم هم همینطور اومده در یه حدیثی از امام صادق پرسیدند میشه بعد از دارو کشیدن
یه خورده آرد بر محل دارو بزنیم ؟ فرمود اشکالی نداره
بعد راوی سوال کرد گفت مردم میگن این کار اسرافه مثلاً بدن اون قسمتی که نور خورده
مردم میگن اسرافه ، حضرت فرمود نه اسراف نیست
چیزی که بدن رو اصلاح می کند فایده برای بدن داره اسراف نیست
و لذا بسیار اتفاق میافته که سفارش میکنم مقداری آرد پخته شده رو با روغن زیتون مخلوط کنند
بر بدنم بمالم من امام صادق، اسراف در جاییه که مالی تلف بشه و به بدن ضرر برسونه
اسراف برای اینجور جاهاست . انشالله ادامه مطلب که در رابطه با حنا و اینها باشه برای جلسه بعد .
خب یه جمله ذکر مصیبت کنیم
خب روز دوشنبه است عرضم به خدمتتون که یه سلامی بدیم به امام حسن مجتبی علیه السلام
خیلی وقته نامی از امام حسن ما نمیاریم و یه خورده هم واقعیتش اینه که کم معرفت شدم من نسبت به امام حسن مجتبی علیه السلام
حالا دلهامونو ببریم در خانه این فرزند ارشد حضرت زهرا سلام الله علیها
این وصال شیرازی وقتی چشمش آب مروارید آورد
این اطبا نهیش کردن گفتن که دیگه چیزی ننویس
چون خطاطی میکرد قرآن مینوشت این طاقت نیاورد دلش تاب نیاورد دوباره رفت نوشت این نوشتنش سبب شد چشماش دیگه کلاً کور بشه
وقتی کور شد خیلی ناراحت شد که ای بابا مثلاً ما چشمامون از دست دادیم
این همینجوری توسل که میکرد یهو پردهها از جلو چشمش رفت
دلش پردهها از جلو چشمش رفت کنار آقا رسول خدا رو دید
پیغمبر فرمود اگه میخوای خدا چشماتو بهت برگردونه برا حسنینم شعر بخون و حسنینم روضه بخون
وصال میگه بعد پیغمبر فاطمه زهرا رو من دیدم که فاطمه زهرا فرمود وصال اگر خواستی شعر بگی اول برای حسنم بگو
چون حسنم از همه مظلومتره مثال میگه من شعر خوندم
از تاب رفت و تش طلب کرد و ناله کرد
آن تشت را ز خون جگر باغ لاله کرد
میگه نیمه دوم شعر رو که گفت یهو چشماش روشن شد
چشماش بینا شد بعد اضافه کرد شعر رو چقدر شعر شعر قشنگیه
خونی که خورد در همه عمر از گلو بریخت
دل را تهی ز خون دل چند ساله کرد
یه مرتبه صدا زد کنیزان خواهرم زینبو صدا بزنید
بی بی زینب اومد یه نگاه به صورت برادر کرد دید رنگ صورت متغیر شده
همچین که نگاهش به صورت حسنش افتاد نالش به آسمون بلند شد
عزیزان میخوام یه جمله بگم میخوام بگم بی بی صورت برادر دیدی
رنگش تغییر کرده طاقت نیاوردی نالت به آسمون بلند شد
پس چه حالی داشتی اون ساعتی که سر بریده برادر رو نیزه دیدی
حسین جان حسین جان