بسم الله الرحمن الرحیم
✨️الحمدلله و الصلاة والسلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
💫داستان حضرت موسی و خضر علیهم السلام
در رابطه با قصه جالب و پر نکته حضرت موسی و خضر علیهم السلام چند شبهه مطرح میشه
مومن متدین باید اینها رو جواب بده به براهین قاطعه
که خوب معلومه اونچه که خدا امر میکنه این کار کن اون کار کن اینطور کن اینا همش عین عدالت و حکمت
خدا ظلم نمیکنه این مسلمه و اونچه که رسولان خدا هم میکنند همش موافق حق و ثوابه
هرچند عقل ما به اونجا راه نداره ما نمیتونیم وجه نیکوی این فعل رو ببینیم
ولی خب میدونیم خدا ظلم نمیکنه و اونچه که میکنه عین عدله
پیامبرش هم گوش به فرمان خداست اما شبهه اول که مطرح میشه این هستش که پیغمبر باید اعلم اهل زمان خودش باشه
چطور میشه که جناب موسی محتاج به دیگری میشه در علم
جواب ، پیغمبر از رعیت خودش باید اعلم باشه باید از امت خودش اعلم باشه
حضرت خضر که خودش پیغمبره رعیت جناب موسی نیستش که
امت جناب موسی نیستش که که ما بگیم که خب حالا چون رفته اونجا علم یاد بگیره محتاج
اشکالی نداره و پیامبر خدا در اون علمی نباید محتاج غیر باشه که علم شرایع و احکام هست
اگر رفته بود مثلاً حالا بازم بگیم رفته بود از حضرت خضر مسئله شرعی بپرسه احکام بپرسه
بله حق با شماست منتها این یه علم دیگهایه اگر بعضی از علوم که تعلق به شرایع نداشته باشه
حق تعالی به توسط بشری تعلیم پیغمبر بکنه چه عیبی داره
مثلاً همونطوری که خدا توسط ملائکه یه سری چیزها رو به پیغمبران یاد میده
اینکه مفسدهای نداره مثلاً جبرئیل میاد مسئلهای رو میگه از آینده میگه
این اشکالی نداره و از اینم که حضرت موسی تو بعضی از علوم محتاج به حضرت خضر باشه
لازم نمیاد که خضر علیه السلام از حضرت اعلم باشه افضل باشه
ما جلسه قبل هم عرض کردیم این بحث نسبی توی یه علم مثلاً تو ریاضی میدونه اعلم
توی مثلاً فقه توی مثلاً فلسفه توی مثلاً احکام توی تفسیر نمیدونه
این لازم نمیاد که حضرت خضر اعلم و افضل باشه
ممکنه علمی که مخصوص حضرت موسی به حضرت خضر نداشته باشه این علم بیشتر باشه شریفتر باشه
از علمی که مخصوص حضرت خضر هستش همچنان که در روایات و احادیث دیگه هم این اشاره شد بهش
شبهه دوم که مطرح میشه این هستش که جناب خضر چجوری اون بچه رو کشت
در صورتی که اون بچه گناهی نکرده بود جواب
جواب این هستش که ممکنه که اصلاً بگیم اون بالغ شده باشه
و تو بلوغش اختیار کف کرده باشه و اوایل بلوغ بوده خدا اصلاً او رو چی نامیده
غلام نامیده و به خاطر همین کفرش هم مستحق کشتن شده باشه
اگرم بگیم بالغ نشده چه اشکالی داره بر خدا آیا اشکالی هست که بگیم خدایا چرا این کار چرا این بچه که بالغ نشده رو کشتی
این فرزندان نابالغ تو این جهان کشته میشن بر خدا هست که به خاطر مصلحتی
جونی که خودش داده همون جونو بگیره حالا یه وقت میبینی این مامور ملک الموت که قبض روح میکنه
یه وقتی هم یک بشری یک انسانیه چه اشکالی داره که خدا همونطور که به ملک الموت دستور میده
به این پیغمبرش دستور بده خیلی از پیغمبرها مامور به ظاهر بودند
مامور به ظواهر احوال مردم نگاه میکردند و عمل میکردند
میشه عقلاً جایزه که یه پیغمبری را هم خدا مامور کرده باشه به وقایع به باطن
که به اون عمل بکنند و خیلی اوقات هم میشه اینجور بگیم که خدای تبارک و تعالی یه کاری میکنه
یه کسی رو زودتر میبره که این مستحق جهنم نشه و دیگران رو هم به گمراهی نکشونه
حالا این لطف خداست که خدا او رو زودتر برده بعضی ها هم گفتن که
کلام حضرت موسی معلق به شرط بود یعنی اگر اینها رو بی امر خدا کردی بد کردی
یا اینکه بر سبیل استفهام بود یعنی حالت سوالی داشت اینجور
وجه منکر کردی مثلا وجه دیگه ای هم داره
مثلاً آیا این روی دیگهای هم داره یا اینکه مراد او از منکر امر غریب بود
یعنی کار غریبی کردی که عقل توش حیران میشه
شبهه بعدی که مطرح میشه اینه که حضرت موسی وعده کرد شرط کرد که
من اعتراض نمیکنم ولی باز مخالفت کرده و سوال کرد و اعتراض کرد
این از پیامبر بعیده دیگه خب چرا باید پیغمبر خلف وعده کنه
جوابی که مطرح میشه اینه که وفا به وعده مطلقاً معلوم نیست که واجب باشه ببینید این یه مسئله شرعی هستند
این رو نگاه بکنید که وفای به وعده مثلا یه کسی اومد وعده میده میگه من سد می سازم
من مثلا این کار رو میکنم اینطور میکنم اینجور میکنم خب بعد هم حالا نمیتونه میاد و به با مشکلاتی مواجه میشه
این رو نگاه کنید میفرمایند وفای به وعده معلوم نیست که واجب باشه
خصوصاً وقتی که معلق به مشیت الهی باشه مثلاً چون حضرت موسی گفت
انشاالله فلذا لازم نبود که حالا وفا به اون بکنه در ترک اون هم پس معصیتی لازم نمیآید
خب شبهات دیگهای هم اینجا مطرح میشه که دیگه نیازی به مطرح کردن اونها نیست
یعنی خیلی شبهات قوی و محکمی نیستند ما هم از ارائه اونها صرف نظر میکنیم.
🎙جهت دریافت صوت 👇
به کانال میثم ذوالقدر در پیامرسان ایتا مراجعه نمایید.