بسم الله الرحمن الرحیم
✨️ الحمدلله و صلی الله علی سیدنا محمد و آله و سلم
در فضیلت حضرت آدم و حوا صلوات الله علیهما و اینکه چرا این دو بزرگوار به این نامها نامگذاری کردند
و ابتدای خلقت این دو بزرگوار به چه صورتی بوده و بعضی از احوالاتشون یه چند دقیقهای رو صحبت میکنیم.
خب چرا این دو بزرگوار رو به این دو نام نامیدند
به سندهای معتبر از امام باقر و امام صادق علیهم السلام منقول هستش که
آدم رو برای این آدم نامیدند که از ادیم ارض یعنی از روی زمین خلق شد
حوا رو برای این حوا نامیدند که از استخوان دنده حی ،
حی یعنی زنده که آدم باشه خلق شد عبدالله بن سلام میگه که از پیغمبر اکرم پرسیدم
چرا آدم رو آدم مینامند آقا رسول الله فرمودند برای اینکه از خاک روی زمین خلق شده
گفتم که یا رسول الله آدم از همه خاکها خلق شده یا فقط از یه خاک خلق شده
آقا فرمودند اگر از یه خاک خلق شده بود مردم یکدیگرو نمیشناختن
همه به یه صورت میبودند همه به یه شکل میشدن
گفتم مثلی هست گفت بله مثلش مثل خاکه که شما در خاک سفیدی میبینی سبزی میبینی
رنگ سبز سرخ رنگ رنگین سرخ نیم رنگ رنگ خاکی کبود
در خاک شما شیرینی میبینی شوره زار میبینی هموار میبینی ناهموار میبینی سختی میبینی نرمی میبینی
به همین سبب در بین مردم هم میبینی نرم خو هستند یه عده
درشتند سفیدند زردن سرخن رنگینن نیم رنگن سیاه هستند
به اندازه رنگهای خاک شما رنگ میبینی تفاوت میبینی بین مردم
گفتم یا رسول الله آدم رو از حوا خلق کردن به هم رسانیدن یا حوا رو از آدم
پیغمبر فرمود بلکه حوا را از آدم خلق کردند
اگر آدم از حوا خلق میشد طلاق به دست زنها میبود نه به دست مردان
گفتم یا رسول الله از کل آدم خلق شد یا از بعض آدم
فرمود اگر از کل آدم خلق شده بود تو قصاص حکم مرد و زن مساوی میبود یه جور میشد یکی میشد اما شما می بینی تفاوت هستش
پرسید که عبدالله بن سلام یا رسول الله از ظاهر آدم خلق شده یا از باطن آدم خلق شده
پیغمبر فرمود از باطن حضرت آدم خلق شده اگر از ظاهر خلق شده بود هرآینه زنها بیچادر میگشتند
طوری که مردان چادر سر نمیکنند به این جهت لازم شده که زنها خودشون رو مستور کنند مستور نگه دارند بپوشانند
عبدالله بن سلام میگه پرسیدم یا رسول الله از جانب راست آدم خلق شده یا از جانب چپ
پیغمبر فرمود اگر از جانب راست خلق شده بود مرد و زن در میراث مساوی بودند
چون از جانب چپ خلق شده زن یه سهم میبره مرد دو سهم میبره
شهادت دو زن برابر با شهادت یک مرد است
گفتم یا رسول الله از کجای حضرت آدم خلق شد حوا از کجای او خلق شد
پیغمبر فرمودند از طینتی که زیاد اومد از دندههای پهلوی چپ او
ببینید میگه طینت نمیگه دنده پهلوی چپ از اون طینتی که اضافه اومده بود از دندههای پهلوی چپ از اون خاکه خداوند خلق کرد
خب این در رابطه با معنای آدم و حوا که چرا اونها رو به این دو نامگذاری کردند
اما در یک روایات دیگهای هم هست که زن رو برای این امره میگن مراه میگن که از مر یعنی مرد تو خلق شده
چون حوا از آدم خلق شده . در یه حدیث دیگهای هستش که زنان را برای این نساء میگویند
که سوره نساء هم هست در قرآن که آدم رو انسی به غیر از حوا نبود
تنها کسی که انیس او بود و موجب انس او بود این خانم بود حوا بود.
در یک روایتی از آقا امیرالمومنین هست که آقا امیرالمومنین میفرمایند
خداوند متعال خلق کرد آدم رو از گل روی زمین بعضی شوره بود بعضی نمک بود و بعضی طیب و نیکو بود
به همین جهتم در ذریه حضرت آدم شما میبینید بعضیا صالحن بعضیا فاسقند
به یه سند موثق از امام صادق علیه السلام نقل شده که حضرت فرمودند
وقتی خدا جبرئیل رو فرستاد به سوی زمین که یا جبرئیل برگیر از روی زمین قبضه خاکی که من میخوام خلق کنم آدم رو
زمین گفت پناه به خدا میبرم وقتی جناب جبرئیل اومد قبضهای برداره
گفت پناه به خدا میبرم از اینکه چیزی از من برداری برگشت دست خالی اومد
گفت پروردگارا پناه به تو برد خدا اسرافیل رو فرستاد و او رو مخیر گردانید
که به سوی زمین برو و قبضهای بردار که این مرتبه هم زمین صدا زد گفت پناه به خدا میبرم که از من چیزی برداری
او هم برگشت دست خالی خدا میکائیل رو فرستاد مخیر گردانید
نکته اینجاست بزرگواران کلمه مخیر رو توجه بفرمایید
یعنی اگر اینها امر شده بود بهشون قطعاً این کار رو میکردند
امر حتمی نبوده مخیر بودن که این مرتبه هم زمین استغاثه کرد پناه به خدا آورد
و او هم دست خالی برگشت تا اینکه خدا ملک الموت رو فرستاد
و به ملک الموت امر کرد که بر سبیل حتم حتماً قبضهای از خاک برگیر
تا اومد برداره زمین گفت پناه به خدا میبرم که از من چیزی برداری
ملک الموت هم گفت منم پناه به خدا میبرم از اینکه برگردم و قبضهای از تو برندارم
می فرماید پس بنابراین قبضهای از جمیع روی زمین گرفت
اینجا هم توجه فرمودید میفرماید از یه خاک نبود قبضهای از جمیع روی زمین یعنی از همه خاکها برداشت
و این رو به نزد خداوند متعال آورد که آدم خلق بشود .
خب یک روایت دیگه هم خدمت شما بزرگواران عرض میکنم بحثم رو خاتمه میدم
از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم منقول هستش که
روح آدم رو وقتی امر کردند که داخل جسد بشه کراهت داشت
او رو ناخوشایند میومد که وارد بدن بشه وارد این جسد بشه
بنابراین خدا امر کرد که داخل شو با کراهت و بیرون بیا با کراهت
به همین جهت انسان وقتی میخواد روح از بدنش خارج بشه یا موقع مرگش که میشه
ناخوشایند میاد براش او از جان دادن کراهت دارد.
? جهت دریافت صوت ?
به کانال میثم ذوالقدر در پیامرسان ایتا مراجعه نمایید.