بسم الله الرحمن الرحیم
?حلیه المتقین
?جلسه بیست وپنجم
کیفیت خضاب و احکام آن
مقدمتا عرض بکنیم که تو روایات اسلامی اقسام خضاب کردن و آثار اون بیان شده
یه چند تا رنگ رو توصیه کردند که مثلاً یکیش رنگ نیلیه ، یکیش قرمزه ، یکیش مشکی هست و خصوصا حنا تاکید شده.
و به برخی از آثار خضاب هم اشاره شده تو ضمن روایات.
یکی حدیث معتبر و صحیح از امام صادق علیه السلام که فرمودند :
رنگ کردن به وسمه برای سالخوردگان اشکال نداره .
وسمه برگ ، یه برگ نیله یا رنگی شبیه نیله که خانمها تو آب خیسش می کنند بعد ابروهاشون رو با اون می کشند.
حالا اینجا از امام صادق علیه السلام هستش که برای پیرمردها خضاب کردن به اون وسمه اشکال نداره.
دوم تو حدیث بازم تو روایات معتبر هستش که هنگام شهادت آقااباعبد الله الحسین علیه السلام دیدند که
آقا امام حسین به وسمه محاسنشون رو خضاب کرده یعنی آقا خضاب کرده بودند که محاسن مبارک شون رو.
تو روایت معتبری و صحیح اومده که امام باقر علیه السلام با حنا خضاب میکردند
خضابشون هم رنگش سرخ بوده ، به رنگ سرخ حضرت خضاب میکردند.
بعد در یه حدیث معتبر دیگه اینجا آورده که خضاب کردن به حنا ابرو و سفیدی مو رو زیاد میکنه .
حالا تو روایات دیگه ای هست که طرف اومد پیش آقا گفتش که آقا فرمودند
چرا حنا نمیزاری گفت زیاد میکنه آقا فرمود نه ربطی نداره حالا اون با این یه خرده نمی سازه.
آقای مکارم هم نیاورده این حدیث رو همین حدیثی که الان خوندم رو نیاورده
شاید از این باب که مثلاً آقا میخواسته تقیه کنه یا شرایط جور نبوده به هر حال حضرت اینطور بیان کردند.
چون ما یه بحثی داریم درباره تقیه ،
تقیه یعنی پنهون کاری کردن ، چرا پهنون کاری می کردن ؟
به خاطر اینکه مثلاً گاهی اوقات نگاه میکردند میدیدند مثلاً کی سوال میکنه چی جواب میگیره
یا مثلاً یه جاسوس میومد تو مجلس به هرحال از اینجور بساط بوده ، از اینجور برنامه ها بوده
حضرت گاهی اوقات حکم رو نمی گفتند یا پنهون کاری می کردند
این هم از همین قبیله ، حنا بزاریم موهامون سفید میشه آقا فرمود نه ربطی ندارد
توی احادیث قبلی هست تو اینجا حضرت می فرماید نه چی می کنه سفید می کنه .
تو حدیث دیگه هستش که از امام باقر علیه السلام روایت شده
که خضاب به حنا بوهای بد رو از بین میبره و بر آبرو اضافه میکنه و دهان رو هم خوشبو می کنه و فرزند روهم نیکو می کنه
فرزند رو هم زیبا میکنه شما بچه ها تونم میبرید حموم بچههاتونم این کف دستاش رو حنا بمالید زیبا میکنه خوشبو میکنه سرش یه حنا بزارید.
از امام کاظم علیه السلام روایت شده که حضرت فرمودند هر زنی که حیض نمیشه سرش روبه حنا خضاب کنه که حیضش برخواهد گشت.
دیگه حالا الان قرص میخورند اون موقعها حنا میزاشتن بعد هم نتیجه میگرفتنا
نتیجه هم میگرفتن منتها الان قرص میخورن گرفتار میشن به هم میریزن کلاً شیمیایی دیگه این قرصها شیمیایی دیگه
میخواد یه دردی رو درمان کنه بغلش هزار تا درد دیگه هم اضافه میکنه هزار تا درددیگه هم اضافه میکنه
بعد میخوره میگه موهام میریزه میخوره میگه فلان اینجوری، اینطوری.
حالا امام کاظم علیه السلام درمانش رو گفته نمیشه حنا بزاره که برمیگرده
توی حدیث دیگه هستش که امام حسین علیه السلام و امام باقر علیه السلام با ترکیبی ازحنا و وسمه خضاب میکردند.
یه روایت دیگه هست از پیامبر خدا که فرمود بهترین رنگها نزد خداوند مشکیه سیاهه.
خیلی تاکید داشتند حضرت گفتیم دیگه یه وقتی واجب کردن که همه برید موهاتون رو خضاب کنید و مشکی بذارید
یا حتی دارد حضرت فرمودند وقتی میایید طواف مکه میاید تو خانه خدا
دور خانه خدا میچرخید سریع بچرخید تند بچرخید بعد یه بار گفتن فلسفه ش بعدا معلوم شدها
میآییم دور خانه خدا تند بچرخیم حضرت بعد فلسفه ش روگفتند بخاطر اینکه مشرکان میایند
نگاه میکنند یهودی ها میان نگاه میکنند بعد ببینن شما آروم آروم مثلاً خیلی پیرمردانه راه میرید
و میگن اینا ضعیف یه فوتشون کنیم اینا همشون می ریزن زمین ولی شما تند تند وقتی اینا ببینن شما مثلاً این جوری با نشاط و با شادابی می چرخید و طواف میکنید
وقتی ببینن همه موها مشکی و ریشا مشکی و اینا همه میترسن بعدا به امیرالمومنین گفتن آقا الانم باید خضاب بکنیم
آقا فرمود نه دیگه این حکم مال زمان آقا رسول الله بود که ما کم بودیم
الان ماشالله اسلام نشر پیدا کرده اسلام قوی شده مسلمونا زیاد شده دیگه الان واجب نیست مستحبه.
امام صادق علیه السلام از رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم روایت کرده که
اون حضرت به زنان اجازه داده بود که خانوما شون اشکال نداره
آقا امام صادق علیه السلام می فرماید ، پیغمبر به خانوماش اجازه داد موهای سرشون رو با رنگ مشکی رنگ کنند خضاب بکنند.
منتها اگر میتونند با این رنگهای طبیعی این رنگا معلوم نیست از کجا در میاد از اسرائیل در میاد از کجا…
تو حدیث دیگه هستش که حالا مشهور رو هم بخونیم ، مشهور بین علما اینه که جنب خضاب بکنه مکروهه.
اول غسل بکند از جنابت در بیاد بعد خضاب بکند رنگ بزاره .
منظور از خضاب یعنی رنگ گذاشتن و همینطور که مکروهه در حال خضاب و جنب شدن یعنی که در حالی که رنگ گذاشته، جنب بشه .
از بعضی اخبار معتبر ظاهر میشه که حنا رنگ خود رو داده باشه بعد از اون جنب بشه باکی نیست.
زن حائض هم خضاب بکنه مکروه هستش.
خدا به شما خیردنیا و آخرت عطا بکند.
یه جمله هم ذکرمصیبت می کنیم عرض روضه می کنیم.
یکشنبه است من خیلی دلم میخواد دلهاتون و ببرم در خانه حضرت زهرا سلام الله علیها
اون بانوی مظلومه واقعاً خدا لعنت کنه دشمنان رو باید بیان جواب پس بدن
دختر پیغمبرتون رو اگر شماها مسلمانید این چه کاری بود با دختر پیغمبرتون کردید
که او داخل خانه باشه هی میگفت آتش میزنم من این خانه رو به آتش می کشم
فاطمه زهرا سلام الله علیها از داخل خانه فرمود وای بر تو
تو آتش میزنی حتی اگر دختر پیغمبر تو این خونه باشه گفت آتش میزنم حتی اگر دختر پیغمبر تو این خونه باشه
خدا لعنت کنه دشمنان اهل بیت رو دشمنان اسلام رو
نامه نوشتن عزیزان نامه نوشتن به معاویه گفت وقتی لگد زدن به در یه جوری لگد زدند به در صدای فاطمه رو
نفسهای فاطمه روسلام الله علیها نفسهای این خانم رو بین در و دیوار من می شنیدم
امان از اون ساعتی که بی بی فریاد میزد یا ابتا یا رسول الله بابا ببین بعد تو با ما چه کردند
صدا زد یا علی علی جان ببین چی آقا امیرالمومنین برای همین لحظه یه عمر سر تو چاه میبرد ناله میزد و گریه می کردند
صل الله علیک یا مولاتی یا فاطمة زهرا
الا ای یارم را گرفتند
گلم عشقم بهارم را گرفتند
قربون دلت برم علی جان تو این عالم مظلوم تر از مولا علی پیدا نمیکنی فدای ناله هاش بشم
میان کوچه ها با ضرب سیلی
همه دار و ندارم را گرفتند
یکی دو جمله همینطور بگم شما مردید روضه رو می فهمید شما مردونه گریه کنید
الهی دست من را بسته بودند
حریم خانه ام را بشکسته بودند
به ضربه تازیانه آن جماعت
تن مرضیه را آزرده بودند
زهرا جان زهرا جان زهراجان