بسم الله الرحمن الرحیم
■ حکمت شماره ۲۶۰
● قال(علیه السّلام) : الدَّاعِی بِلاَ عَمَل کَالرَّامَی بِلاَ وَتَر
● آنکس که مردم را (به نیکی ها) فرا می خواند ولی خود به آن عمل نمی کند مانند کمانداری است که با کمان بدون زه می خواهد تیراندازی کند.
حضرت امیر صلوات الله علیه که جان عالم به فدای ایشان باد میفرمایند:
الداعی ، یعنی اون کسی که یه معنیش اینه ها.
اون کسی که مردم رو دعوت میکنه خب قطعاً دعوت به کارای خوب دیگه ،
منظور ایمه نه اونی که دعوت میکنه مثلاً حالا شاید اونم باشه .
حالا حضرت میفرماید اون کسی دعوت میکنه مردم رو به یه چیزی ،
مثلاً بیا نماز بخون ، بیا کار خیر انجام بده ، بیا صدقه بده ،
منتها فقط میگه بیا بیا ،
بلا عمل ، بعد می بینی خودش هیچ اقدامی نداره.
خودش نشسته از دور میگه برید برید ،نمیگه بیاید ،
من رفتم اونجا دارم میبینم شما هم بیاید فقط میگه برید برید…
خودت تو رفتارت یه اقدامی پیاده بکن پس اون کسی که دعوت میکنه بدون عمل،
مثلش مثل کالرامی ،
مثل تیراندازیه که. رم یعنی تیر انداختن ، رامی اسم فاعلشه یعنی تیرانداز .
مثل تیر اندازی که تیر رو گذاشته تو چله کمان خب ولی بلا وتر
زه نداره . این کمان دو تا بخش اصلی داره
یکی اون قوسی که فنری ، یکی اون زهی که دو سر قس رو به هم متصل میکنه.
خب تیرانداز آماده کار میشه ،انتهای چوبه تیره را به زه تکیه میده ،
بعد زه و چوب رو با هم میکشه عقب.
بعد اینجا کمان جمع میشه دیگه ، تیرانداز تیرو رها میکنه ،
حالا اگه کسی فقط قوس داشته باشه زه نداشته باشه ،
میشه تیر پرتاب بکنه ؟ زه نباشه نمیشه با این کمان میخواد چیکار کنه ؟
تیر دعای توئه تیر دعوت توئه ،
ولی تو زه نداری که اون عمل زه توئه
اگر میخوای ایشالله این تیره بیفته بره جلو پرتاب بکنی به یه جایی بخوره ،
عمل بیار ، خودت تو عمل و لذا اون مادره اومد گفت یا رسول الله
این بچه من دکتر گفته خرما براش ضرر داره
فرمود فردا بیا بعد فردا اومد
آقا فرمود که خب پسرم خرما نخور
گفت یا رسول الله چرا دیروز جواب ندادید؟
فرمودند چون خودم دیروز خرما خورده بودم خب من بهش میگفتم که بیا خرما نخور
میگفت مامان خودش خرما میخوره به من میگه خرما نخور
و لذا امروز خرما نخوردم که به بچه تو بگم خرما نخور
آدم خودش عمل بکنه . و لذا اون عالمی موفقه تو محل
که خودش اهل عمل باشه ، عمل صالح عمل خوب عمل درست
ببینید الان این یه مطلب
یه مطلب دیگه هم یه جور دیگه هم مثلاً همینو تفسیر کردن گفتن
اینجا الداعی به معنای کسی که دعا میکنه مثلاً برای فزونی رزقش
برای فزونی روزیش خب، دعا میکنه میگه خدایا به من روزی بده
بعد فقط میشینه تو خونه بلا عمل
بدون اینکه سر کار بره یه معنی دیگه این حکمت این میشه.
دعا میکنه خدایا روزی بده اما هی اینجوری داره تماشا میکنه بابا پاشو برو یه کاری بکن
از تو حرکت از خدا برکت.
خدا تلاش تو رو ببینه برات رزق و روزی بفرسته پول بفرسته
اونی که بدون عمل بدون کار بدون تلاش بدون زحمت میخواد روزی براش بیاد،
مثل تیراندازی میمونه که زه نداشته باشه این یک معنا.
یه معنای دیگرم من خودم فکر کردم احساس کردم اینم میتونه باشه ،
اینه که، میتونه اینم باشه که من تو روایاتم دیدم اینو،
که میفرمایند که ، کسی دعا میکنه بدون عمل صالح دعاش برآورده نمیشه. میگه میخوای دعات برآورده بشه،
برو یک صدقهای بده بعد دعا کن .
میخوای دعات برآورده بشه برو یه دو رکعت نماز اول بخون بعد دعا کن.
میخوای دعات برآورده بشه برو یه زنگ به مادرت بزن یه چهار تا قربون صدقهاش برو بعد دعا کن.
میخوای دعات برآورده بشه برو سر قبر پدرت اونجا یه فاتحه بده بعد دعا کن.
روایت داریم که اگه کسی میخواد دعاش برآورده بشه یه چهار تا کار خوب خدا پسندانه انجام بده بعد دعا بکنه .
حالا سند این من روایتشو میگم دیدم .
اما من از قرآنم برای شما جواب دارم.
از قرآن برای همین حرفی که زدم استناد میتونم بکنم از قرآن ،
سوره یونس آیه ۹۰ اونجا میگه که:
و جاوزنا ببنی اسرائیل البحر
ما بنی اسرائیل را از اون رود از اون دریا عبور دادیم
فاتبعهم فرعون و جنوده
پشت سر اونها فرعونی ها و
بغیا و عدوا
خدا ان شاءالله اینا رو تو این نیل خفه شون بکنه.
تو این ایام ایشالا تو نیل خفه میکنه
این اسرائیل رفت تو نیل
خدا انشالله اینا رو غرقشون کنه
مقام معظم رهبری فرمودند: فلسطین اون رمز آلودیه که فرجم به واسطه همین تحقق پیدا میکنم
خب اینا وقتی اومدن
حتی اذا ادرکه الغرق
دیدن دیگه ، آثار غرق رو دیدن.
اونجا قال آمنت
کی گفت امنت؟ فرعون گفت
لا اله الا الذی آمنت به
گفت که هیچ معبودی جز همونی که بنی اسرائیل بهش ایمان آوردن نیست
آقا ایمان آورد چه خوشگلم گفت
گفت امنت لا اله الا الذی آمنت به
بنو اسرائیل و انا من المسلمین
منم شدم از مسلمین
اما خدا چی گفت؟ گفت الان ، و قد عصیت قبل و کنت من المفسدین
تو الان ایمان میاری ،تو قبل از این از چی بودی ؟
مفسدین بودی. بعد تو روایات هست خدا به جناب جبرئیل فرمود :
از اون گل نیل بردار بکن تو حلقش بکن تو حلقش که حرف نزنه.
روایات می فرماید ، چرا توبه فرعون قبول نشد؟
چرا دعای فرعون قبول نشد؟
چون دعای فرعون پشت سرش قبلش عمل صالح نداشت.
اگه فرعون وقت اینو داشت که یه عمل صالح بیاره قبلش ، بعد توبه کنه یا بعد از توبش یه عمل صالح بکنه ، نداشت که.
و لذا توبش قبول نشد.
این عمل صالحه مهمه ، شما دعا کنی بدون عمل این فایده نداره .
پس فرعونم که نشد کارش نگرفت ، چون اصلاً بعد از توبه وقت عمل صالح نداشت ، قبلشم که کاری نکرده بود.
بعد از توبه ش هم خدا توبه شو قبول نکرده بود،
بهشت به عمل صالحه .پناه می بریم به خدا .
صلی الله علیک یا اباعبدالله
روز سه شنبه است ما دلمون میخواد که از حضرت رقیه سلام الله علیها بخونیم
مرا که دانه اشک است دانه لازم نیست به ناله انس گرفتم ترانه لازم نیست
ز اشک دیده به خاک خرابه نوشتم
به طفل خانه به دوش آشیانه لازم نیست
الان شما نگاه میکنی میبینید یه بچه فلسطینی رو
مثلا دختر بچه نگاه میکنه رو دست پدرش دارن می برند و اینا
آدم دلش آتیش میگیره
اما امان از اون ساعتی که پدریم نباشه که بخواد دختر رو به آغوش بگیره
نه پدری نه برادری
نشان آبله و سنگ و کعب نی کافیست دگر به لاله رویم نشانه لازم نیست
به سنگ قبر من بیگناه بنویسید
اسیر سلسله را تازیانه لازم نیست
بچه یتیم، عدو بهانه گرفت و زد و به او گفتم
بزن مرا که یتیمم بهانه لازم نیست
مرا ز ملک جهان گوشه خرابه بس است به بلبلی که اسیر است لانه لازم نیست همین یه جمله رو عرض بکنم
روضه بخونم صدا زد
به کودکی که چراغ شبش سر پدر است
تو خرابه که چراغی نبود شمعی نبود که اما با اومدن این سر خرابه نورانی شد به کودکی که چراغ شبش سر پدر است
دگر چراغ به بزم شبانه لازم نیست
اما ببین چیکار کرده بودن با این سر دختر دیگه باباییه
بابام دختریه
بعد این دو تا همدیگر رو می بینن ببین چه کرده بودن با این سر
که این بچه وقتی سر بریده بابا رو دید تشخیص نداد سر رو
صدا زد ما هذا الراس
عمه این چیه صدا زد دخترم همونیه که مدتهاست دنبالش هستی
تا روپوش کنار زد سر رو به آغوش گرفت دیگه شروع کرد با بابا حرف دل زدن
صلی الله علیک یا مظلوم یا اباعبدالله
گفت بابا بس که دویدم عقب قافله
پای من از ره شده پر آبله
پدر فدای سر نورانیت
سنگ جفا که زد به پیشانیت
لبها رو ردی لبهای بابا گذاشته
یه وقت دیدن سر از یک طرف افتاد نازدانهام از یه طرف افتاد
حسین جان