بسم الله الرحمن الرحیم
?حلیه المتقین
?جلسه هفتاد و پنجم
در رابطه با فصل چهارم بحث تربیت فرزند یه دو تا مطلب رو خدمت شما عرض میکنیم .
یکی بحث خرافه گویی هستش که معمولاً اگر دیده باشید بالا سر بچه بعضیها چاقو میزارند
یه وقتی امیرالمومنین علی علیه السلام چشمش افتاد دید زیر سر یه کودکی تیغی گذاشتن یه تیزی گذاشتن
برای حفظ کودک آقا امیرالمومنین اینو بلند شد برداشت
تیغه رو برداشت پرتابش کرد انداخت گفت چیه ، سیره امیرالمومنین این بود که گذاشتن تیغ زیر سر بچه ناپسند خوب نیستش
خیلی از این خرافهها هستش دیگه بعد این خرافهها رو کنار گذاشت
خرافه چیزیه که مثلاً بخواد یک ارتباط حالا غیر عقلی غیر شرعی مثلاً قائل شد برای اشیاء
بود دیگه اون از اون موقع بوده از اون دوره بوده یکی یه چیزی گم میکرد لباسشو برعکس تن میکرد
می گفت برای چی لباستو برعکس پوشیدی میگفت گمشده دارم
یا مثلا زنی که بچهدار نمیشد یا بچهاش سقط میشد
میگفتن ۷ مرتبه برو رو جنازه بیا پایین هفت مرتبه رو مرده برو وایسا بیا پایین
چیزی که ربط نامعقوله ربط نامشروعه اینو میگن خرافه.
آخه حالا زیر سر بچه مثلاً تیغی باشه تیزی باشه مثلاً چه ربطی داره به حفظ کردن بچه
یا مثلاً میگفت آقا سر کلنگم شکست این معلومه که مثلاً نامیمونه
حالا اون سر کلنگ شکست به خاطر اینکه ترک داشت
مثلاً طرف دندونشو میکشید پرتاب میکرد به سمت آفتاب
چیزهای مزخرف و خرافه گوییه. پیغمبر پسرش ابراهیم علیه السلام از دنیا رفت آفتاب گرفت خورشید گرفتگی شد
بعد ربطش دادن ربط نا معقول دادند.
گفتند خورشیدم مثلاً آسمونم آره پیغمبر فرمود نه هیچ ربطی نداره خورشید گرفتگی یه چیز عادیه.
خب یه بحثی هم داریم در رابطه با نفقه فرزندان اینو خوب دقت کنید.
این نفقه فرزندان به چه صورته ؟ امام صادق علیه السلام فرمودند که :
نفقه ۵ کس بر انسان واجبه ، انسان باید نفقه ۵ گروه رو بده
نفقه اون موقع گفتیم تو اون جلسه منظور پول نیست منظور خوراک پوشش.
یک . فرزند دو. پدر سه. مادر
چهار. همسر و آخرین پنجمین مورد برده اگه برده داشت .
فرزند شامل فرزند فرزندان یعنی نوهها مثلاً بابا بالا سرش نیست یا مثلاً چه شده و اینها
خب هر قدر که پایین بره به عهده شما هست که نفقه اونها رو بدی
پدر و مادر هم شامل پدربزرگ و مادربزرگ میشه
هم پدری هم مادری و هرچی بالاتر بره بعضی از مراجع بزرگ واجب النفقه رو میگن فقط شامل پدر مادر و فرزندان بیواسطه است
یعنی شامل نوه و شامل پدربزرگ مادربزرگ نمیشه.
بریم سراغ بازم روایات ، رسول اعظم محمد مصطفی فرمودند :
درجهای تو بهشت وجود داره که کسی به این درجه نمیرسه مگر سه گروه
خدا روزی کنه به اون درجه ما هم برسیم این سه تا گروه :
یک. مام عادل ، امامی که عادله
دو.کسی که به خویشان خودش به فک و فامیلش احسان میکنه سفره میندازه اینا رو دعوت میکنه
پیگیر حالشونه بهشون وام میده بهشون قرض میده بهشون آذوقه میده احسان میکنه به کسان خودش به خویشان خودش
سه . کسی که بر هزینه خانواده و آزار اونها صبر میکنه
هم خرج زن و بچه رو میده هم زن و بچه بهش زور می گفتند.
کسی که خرج زن و بچه رو میده و بر آزار اینها هم صبر میکنه این تو بهشت توی درجهای هست مخصوص اوئه کسی هم بهش نمیرسد.
امام کاظم علیه السلام فرمودند : عیال انسان مانند اسیران او هستش
هر وقت خدا نعمتی بهش داد باید توسعه بده نعمت خدا بهت داد وسعت بهت داد تو هم وسعت بده
فرمود : اگه توسعه داد خدا تو هم توسعه بده اگه توسعه ندی خدا از دستت میگیره
اگه توسعه ندی برای زن و بچت بیشتر خرج نکنی خدا از مالت برمیداره
ازت زائل میکند. خب تو حدیث معتبر هست که،
کسی عیال خودشو ضایع کنه خرج اونها رو علی رغم توانایی که داره نده
کسی که خیال خودشو ضایع خانواده رو ضایع کنه این رانده درگاه خداست.
الله اکبر خدا دوست داره تو خرج زن و بچت بکنی بعد تو خسیس بازی در میاری تو باید اینجوری برای اینا خرج نمیکنی
این خانومت چند وقته یه دست بیشتر لباس نداره این رانده درگاه خداست.
امام صادق علیه السلام فرمودند که : هر کس خرج دو تا دختر رو بده تو خونت دو تا دختر هستن خرج اینا رو داری میدی دو تا خاله رو بده
یا دو تا عمه رو بده این کار همین کاری که کرد خرج اینا رو داد
سپری هست در برابر آتش جهنم. تو قیامتم یه سپر میدن دستت این سپر همون خرجی بود که تو دنیا به اون دوتا خواهر میدادی
خرجی بود که به اون دوتا دختر میدادید اینو بگیر هرجا آتیش خواست بخوره تو صورتت با این جلوشو بگیر .
خب امام صادق علیه السلام فرمود : به کودکان خودتون قائوت بخورونید که باعث رشد گوشت و استحکام استخوانهای اینها میشود
حالا منظور اینه که یه کاری کنید این بچهها جون بگیرند.
تو روایت هستش به کودکان انار بخورونید اینا زودتر به جوانی و قوت و قدرت میرسند
چه جوری آرامش پیدا کنیم ؟ کودکی امیرالمومنین می فرمایند :
هر وقت کودکی بسیار گریه می کند یا دیدی زنی در خواب میترسه
بعضی از خانمها میخوابن خب مثلاً تو خواب یهو جیغ میزنن میترسند
یا کسی از درد به خواب نمیره خب حالا میخواد آرامش پیدا بکنه بچه زیاد گریه میکنه زنه تو خواب میترسه یا کسی هست از درد بخواب نمیره
خب این آیه رو تلاوت بکنه : فضربنا علی اذانهم فی الکهف سنین عددا ثم بعثنهم لنعلم ای الحزبین احصی لما لبثوا امدا
این آیه رو بخونه ، آیه ۱۱ و ۱۲ سوره کهف .
معنی آیه هم قشنگهها در رابطه با اصحاب کهفه میفرماید :
ما پرده خواب رو در غار بر گوششون زدیم خب فضربنا زدیم یعنی مستولی کردیم
و سالها اینا در خواب فرو رفتند بعد اونها رو برانگیختیم تا بدونیم این امر آشکار بشه
که کدوم یک از این دو تا گروه مدت خواب خودشون رو بهتر حساب کردند.
پس اینو انشالله بخونه راحت خواب میره خب آخرین مطلب
سن نامحرم شدن دختر و پسرا از چه سنی اینا دیگه نباید بغلشون کنیم
مثلاً پسر و خانما نباید بغل کنن دختر رو هم آقایون نباید بغلش کنند
الان که دیگه یه مدلیه دخترای قشنگ درشت اندام رو هم بغل میکنه میبوسنش مثلاً تو عیدا تو بازدیدا
دست بهش میدن حالا من و شماها آگاه بشیم این روایت این قسمتو بخونیم حواسمون به این مطلب باشه
تو حدیثی هست که میفرماید : دختر که ۶ ساله شد نباید مرد نامحرم این دختره رو ببوسه بغلش کنه بر دامن خودش بنشونه .
تو حدیثی هستش که دختری که ۶ ساله شد دیگه اینو قاطی پسر بچهها نکنید
پسرم که از ۷ سال گذشت زنا او رو نبوسنش.
الان پسری شده ۷ سال دیگه تو خانوما راش ندن این پسرو باید بیارن پایین.
توی روایت دیگهای هستش که امام رضا علیه السلام توی مجلسی بودند
دختر بچهای رو آوردن تو مجلس اینایی که تو مجلس بودن حاضر بودن
یکی یکی این دختره رو گرفتن بغل کردن و بوسیدن
نوبت رسید به امام رضا ، امام رضا از سن این دختر بچه پرسید آقا فرمودند که این دختر بچهای که شماها الان دونه دونه بغل کردید بوسیدیدش این چند سالشه؟. گفتن آقا ۵ سالشه
امام رضا نه بوسیدش نه به دامن گرفته نه بغلش کرد فرمود : ببریدش .
نگو آقا بچه است به سن تکلیف نرسیده ، شما نکن درست شد حواست به این مطلب باشه.
تو روایت دیگهای هست که هر وقت ۶ سال دختر تموم شد
مادر او رو در رختخواب مثلاً با پوشش با لباس بخوابونه
دیگه مثل قبلاً مثلاً اینجوری لباساشو در نیاره و تو رختخواب بخوابه
حتماً با پوشش باشد ، پوشش منظورم چادر که نیست
با لباس باشد یعنی برهنه نخوابونه تو رختخواب.
خب اینم یه نکته آخر قشنگه فرمود : اون بچههایی که تو کودکی شیطونن بزرگ میشن آروم می شوند.
این روایتو من فکر میکردم این همینجوری مردم میگن حلیة المتقینم اشاره شده که امام کاظم فرمودند :
که شوخی و شیطنت و کج خلقی بچهها تو کودکی نشانه اینه که در بزرگی دانا و بردبار می شوند.
صل الله علیک یا اباعبدالله
دلهامونو ببریم حرم امام حسین علیه السلام
جانهای عالم به فدات حسین جان یه وقتی دیدن پیغمبر خدا
مقداد میگهها مقداد میگه با پیغمبر بودیم یه مرتبه تو باغ تو این بستان پیغمبر چشمش افتاد به امام حسین علیه السلام
امام حسین کودکی بود بعد پیغمبر رو دیدم که تو این بستان دنبال کرد امام حسین رو
میدوید دنبال فرزند دلبندش که فرزند دلبندش رو بغل بگیره
بغل گرفت شروع کرد بوسیدن انقدر بوسید غرق بوسه کرد
یا اینکه میگه که یه مرتبه اومدیم تو باغ دیدیم امام حسین علیه السلام خوابیده کودکی رفته کنار زیر این بتهها درختها خوابیده
بعد پیغمبر تا چشمش افتاد اومد حسینشو بغل گرفت بعد لبهاشو گذاشت رو صورت حسینش
حسینش رو غرق بوسه کرد انقدر بوسه زد انقدر بوسه زد گفتم يا رسول الله حسین انگار بزرگتره
پیغمبر فرمود از برای حسین محبتی هست مکنون در قلوب مومنین
حالا اگه شماها هم این حس و حالو دارید واقعاً اسم امام حسین که میاد دلتون میلرزه
همین الان بگید خدایا حمدت خدایا شکرت بابت این نعمت
صل الله علیک یا مظلوم یا اباعبدالله گرچه دوریم به یاد تو سخن میگوییم
بعد منزل نبود در سفر روحانی
حسین جان ابی عبدالله یه نگاهی به ما بکن آقا جان
یه جمله عرض مصیبت میکنم بگم یا رسول الله این حسینی که شما غرق در بوسهاش میکردید
به بدن او دست نوازش میکشیدید در حالی که هنوز این بدن سالم بود
اتفاقی براش نیفتاده بود
میخوام عرضه بدارم یا رسول الله پس چه حالی داشت نوه شما زینب کبری وقتی وارد گودال شد صدا زد
خاک عالم به سرم کز اثر تیغ و سنان جای یک بوسه من بر همه اعضای تو نیست
حسین جان حسین جان