بسم الله الرحمن الرحیم
?حلیة المتقین
?جلسه چهل و دوم
سبزیها و میوهها و دیگر خوردنی ها
از روایات که از امام صادق علیه السلام هست که فرمودند :
هرگز غذایی رو نزد حضرت امیر علیه السلام نزاشتن مگر اینکه سبزی خوردن کنارش بود
هر وقت آقا می خواست غذایی بخوره آبگوشت با سبزی خوردن مثلاً عدسی هر چی که بود با سبزی خوردن می خوردند.
در حدیث دیگه ای هستش که دلهای مومنان سبزه و به سبزی هم علاقه داره ، دل های مومنان سبزه و به سبزی علاقمنده.
یکی از سبزی ها سبزی کاسنی هست که عرقش هم خیلی مورد استفاده هستش و فرمودند که :
روایت هر کس شب بخوابه هفت برگ کاسنی تو معدهش باشه اون شب از قلنج در امانه قلنج نمی کنه.
در یه سخن دیگه هستش که فرمود : کسی که دوست داره مال و فرزندش زیاد بشه برگ کاسنی زیاد بخورد.
پس تو روایت دیگه کاسنی سبزی نیکویی هستش هیچ برگی از کاسنی نیست
مگر اینکه قطرهی از آب بهشت بر روی اون هست پس در هنگام خوردن اون رو فشار ندید که قطرات بریزد.
روایت اینجوری داریم فرمودند که ؛ کاسنی بهترین سبزیهاست فرزندان رو بسیار نیکو می کند و پسر میآورد
یعنی اگر کسی میخواد انشالله فرزندش پسر بشه خانومی میخواد ازدواج کرده دوست داره فرزند پسر داشته باشه توصیه کردند به خوردن کاسنی.
تو روایت دیگه ای هستش که میفرماید : فضیلت کاسنی بر دیگر سبزیها مثل فضیلت ما هست بر سایر مخلوقات
یعنی ما اهل بیت کجا بقیه کجا ، حالا تو سبزیها کاسنی کجا بقیه کجا.
از امام رضا علیه السلام ، کاسنی شفای همه دردهاست.
هیچ دردی در بدن انسان نیست مگر اینکه کاسنی اون رو از بیخ و بن قطع میکند
اونایی که دنبال درمان ریشه ای هستند کاسنی بخورند.
در حدیثی از امام رضا علیه السلام است که در مورد کسی که تب داره سردرد داره فرمودند :
کاسنی رو بکوبند بر کاغذی پهن کنند بر روی اون روغن بنفشه بریزند بعد بر پیشانی اون کسی که تب داره بزارن که تب و سردرد رو قطع میکند.
از حضرت امام صادق علیه السلام روایتی که فرمود :
کاسنی سبزی حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم هستش.
سبزی امیرالمومنین بادروج بوده.
حالا بادروج چی هست؟ بادروج همین ریحان کوهی رو میگن بادروج
نوعی ریحان هست گیاهی هست ، دارای برگهای خیلی ریز و گلهای سرخ رنگ به معنای گلبستان
پس این ریحان های کوهی رو میگن بادروج که میفرماید این بادروج سبزی امیرالمو منین علیه السلام.
اگر ازتون پرسیدن سبزی خانم حضرت زهرا سلام الله علیهم چیه ؟ میگید خرفه.
پس سبزی حضرت رسول کاسنی ، سبزی امیرالمومنین بادروج که همون میشه ریحان کوهی و سبزی حضرت زهرا سلام الله علیها خرفه.
این هم روایت از امام صادق علیه السلام بود.
تو روایت هستش که فرمود کاسنی و بادروج از ماست از ما اهل بیته.
درمورد بادروج احادیث خیلی هستش که باید اول غذا خورده بشه و سده و پیچیدگی روده سده رو هم باز میکند
کسی که پیچیدگی روده داره بادروج بخوره خوبه ، اشتها رو زیاد میکند ،
کسی سل داشته باشه سل رو از بین میبره و بادگلو خوشبو میکند و انسان رو نسبت به خوره ایمن میکند.
وقتی در شکم قرار بگیره همه دردها رو هم برطرف میکنه.
امام کاظم علیه السلام در مورد کسی که طحالش مشکل پیدا کرده فرمود :
سه روز بهش تره بخورنید این سه روز مرتب بهش تره بخونید این انشالله خوب میشود.
و به فرمایش امام کاظم عمل کردند این طرفی که طحالش مشکل پیدا کرده بود خوب شد به اذن الله.
از امام صادق علیه السلام هست تره بخورید چهار تا خاصیت دارد :
یک. بوی بد دهان رو برطرف می کنه
دو. بادهای بدن رو بیرون میکنه
سه. بواسیر رو قطع میکنه و هر کس مداومت بر این بکنه از خوره هم در امان هستش
چهار تا خاصیت تو روایت اشاره شد.
تو روایت دیگه از حضرت امیر علیه السلام تره رو با نمک ساییده تناول میکردند.
یه سبزی هم داریم سبزی شاهی که تو روایت ازش شاهین نه شاهی نون نداره ، تره تیزک که همون سبزی شاهیه.
تو حدیث هستش که خادم امام کاظم علیه السلام میگه که هر وقت آقا دستور میداد میگفت برو سبزی بخر
میفرمود تره تیزک هم بخرید همون شاهی هم بخرید ، تره تیزک یادت نره ها شاهی هم کنارش باشه.
بعد میفرمود ، برخی مردم چقدر احمقند میگن تره تیزک در کنار رودخانه جهنم رشد میکند
بعد امام کاظم فرمود در حالی که خداوند می فرماید آتش افروز جهنم مردم هستند
سنگ و بتها و یا سنگ کبریت هستش تو جهنم که تو رود خونه جهنم که سبزی نیستش که آقا فرمود پس چه جوری میشه سبزی تو جهنم رشد بکند.
هیزم جهنم مردم تو قرآن میگه هیزم جهنم مردم هستند و سنگها .
حالا بعضی اشاره کردند به همون بتها و اینا سبزی نیستش تو اونجا که.
تو روایتی هستش که فرمودند ، امام صادق علیه السلام از نبی مکرم که پیغمبر اکرم فرمودند :
کرفس بخورید که خوردن این کرفس خوراک حضرت الیاس و یسع و یوشع بن نون علیهم السلام هستش.
گشنیز و برگ خرفه امام کاظم علیه السلام فرمودند که ،
خوردن سیب ترش و گشنیز حافظه رو کم میکند.
امام صادق علیه السلام فرمودند : سبزی شریف تر و سودمندتر از خرفه بر روی زمین نیست.
یه صلوات برای خانم حضرت زهرا بفرستید.
این کاهو و برگ چغندر رو بخونیم بقیهش بمونه برای جلسه بعد.
تو حدیث هست کاهو بخورید که خون رو صاف میکند کسی میخواد انشالله خونش صاف بشه غلیظه کاهو بخورد.
امام رضا علیه السلام فرمودند که : به بیماران تون برگ چغندر بخورونید که در این برگ چغندر برای مریض شفاست.
دردی در اون نیست و ضرری ندارد ، یماران رو به خواب راحت میبره طرف بیچاره مریض شده خوابش نمیاد
برگ چغندر بهش بدید و انشالله این خواب میکند و ریشه چغندر سودا رو هم به حرکت در میاره .
تو حدیث هستش که چیزی مانند برگ چغندر وارد شکم صاحب ذات الجنب نشده
ذات الجنب یعنی چی ؟ فرمود به ورم پرده درونی پهلو که باعث درد پهلو و تب و تنگی نفس و سرفه میشه ذات الجنب میگن.
پس تو الان همین ذات الجنب میگن سینه پهلو کسی که سینه پهلو کرده برگ چغندر بخوره کسی که سینه پهلو می کند.
خود چغندر هم تو روایت بهش اشاره شده که فرمود خداوند بیماری خوره را از یهودیان با خوردن چغندر و بیرون آوردن رگهای گوشت دور کردش.
از امام کاظم علیه السلام هستش که چغندر سبزی نیکویی هستش.
بعضیا هستند آدمهایی بی سوادیند الحق و الانصاف میگم یعنی یه صفحه حلیة المتقین نخونده
طرف راست و چپ هی حمله میکنه به حلیة المتقین ، مقدمه علامه مجلسی رو بخون ببین علامه مجلسی چی میگه بعداً تو مثلاً حرفت رو بزن.
علامه مجلسی مجتهد بوده، نمیدونم دقیق بوده چی بوده چی بوده …
خودش تو مقدمه کتاب میگه من معتبرترین اخبار رو تو این زمینهها برداشتم انتخاب کردم یعنی از فیلتر گذرونده
بعدش چه جوری ما میگیم مفاتیح الحیاة مال جوادی آملی مثلا بگو مفاتیح الحیاة دستمون بگیریم
برای مردم بگیم طور ی نیست عیبی نداره میگم نه میگه چرا عیبی نداره مفاتیح الحیاة که بخونید
آقا آیت الله جوادی آملی نوشته مفاتیح الحیاة ببخشید علامه مجلسی بنویسه اشکال داره
بعد آیت الله جوادی بنویسه اشکال نداره چه فرقی بین آیت الله جوادی و علامه مجلسی بعضیا یه طوریشونه دیگه ، خب اینا آدمای مریض الاحوال باید از کنارشون خیلی آروم و لطیف از کنارشون رد بشی بگذری.
پناه برخدا . یه جمله هم ذکر مصیبت اول هفته است
اول هفته آغازمون شروع مون با روضه جناب علی اصغر امام حسین علیه السلام باشه
این طفل شیرخواره دستگیری بکن از ما به حق پدر بزرگوارش به حق مادر گرامیش
خدا به حق حضرت علی اصغر هرچی گرفتاریه برطرف بکنه
این وقت صبح یه روضه میگه از قدیم می گفتن هر وقت کارد به استخوان میرسه
روضه باب الحوائج بخونید تو روضه خدا را قسم بدید ببینید آقایون خانما اشک چشمت جاری میشه
همون وسط گریهها یهو رو به خدا کن تو قلبت هی بگو خدا تو رو به حق اون خونی که مظلومانه ریخته شد
اینجوری قسم بده میگفتن هر کی خدا سه مرتبه قسم بده الهی به دم المظلوم
الهی به دم المظلوم
الهی به دم المظلوم
بعد اینجوری با خدا حرف بزن وسط اشکی که داری میریزی روضه که خونده میشه خدا رو اینطوری صدا بزن
می گفت آقا این خیلی گره گشایی ازت میشه باب الحوائج هم هست این آقازاده
بعد میگفت آقا چجوریه خون مظلوم یعنی چی خونی که مظلومانه ریخته شد
این همین خون علی اصغر امام حسین بود که این آقازاده قدرت جنگیدن نداشت
اصلاً سلاح دستش بگیره این آقازاده نرفت برای جنگیدن این آقازاده شد سند مظلومیت ابی عبدالله
سند مظلومیت پدر وقتی صدای گریه ش تو خیمه پیچید
این زن و بچه خیلی بیتاب شدن صدای گریه زن و بچه هم از خیمه بلند شد
بعد ابی عبدالله برای اینکه اینها رو آرام بکنه اومد صدا زد گفت تا من هستم بلند بلند گریه نکنید
این خانمها گفتند که چه کنیم ما بچه شیرخواره رو چه کنیم
واقعا شده تو خانواده یهو بچه گریه ش بگیره میبینی همه دنبالش میشن که بچه رو آروم کنند
آقا ابی عبدالله فرمود
ایتینی به ولدی الصغیر حتی عوده
بیارید تا من باهاش وداع کنم
اما تا چشم ابی عبدالله به این کودک افتاد دید حال این کودک که ساعتی دیگه تو بغل مادر جون میده
فرمود ببرم سیرابش کنم این بچه رو که بغل گرفت آورد سمت میدان
روی دست بلند کرد صدا زد اما ترونه آیا نمیبینید کیف یتلظی عطشا
چگونه داره تلظی می کنه چه جوری داره لبهاش به هم میخوره
همین طور چهار کلمه که امام حسین گفت یه مرتبه دید بچه داره دست و پا میزنه نگاه کرد دید فذبح طفل من الاذن الی الاذن
دست و پا مزن ای کودک دردی کشم
من خودم تیر از گلویت میکشم
در روایت هست ابی عبدالله یه نگاه به علی اصغرش کرد
علی اصغر سلام الله علیه یه لبخندی به بابا زد
حسین جان حسین جان حسین جان