بسم الله الرحمن الرحیم
?حلیه المتقین
?جلسه هشتاد و چهارم
در رابطه با فضیلت زمان ناخن گرفتن و آداب ناخن گرفتن و اینها انشالله امروز بحث میکنیم.
بحث بسیار حالا در ظاهر ساده منتها خیلی مهمی هستش.
در روایتی ازحضرت صادق علیه الصلاة و السلام هست که فرمود :
ناخن گرفتن مستحبه منتها مستحب موکد، تاکید شده است.
از نبی مکرم روایت رسیده که مردان ناخنهای خودشون رو از ته بگیرند ولی خانمها یه خورده بلندتر بزارن بمونه
که این ناخن در رابطه با زن یه جورایی زینت اونها محسوب میشه.
از حضرت باقر علیه الصلاة و السلام وارد هستش که فرمود :
علت و فلسفه گرفتن ناخن اینکه ناخن وقتی بلند میشه شیطان توش لونه میکنه
شیطان تو این ناخنهای بلند لونه میکنه و موجب فراموشی میشه.
حالا گفتیم تو جلسات گذشته اینکه میفرماید شیطون شاید اشاره به میکروب باشه کما اینکه شما این سیاهیهایی که بعد زیر میکروسکوپ قرار بدی
یک چیز وحشتناک همین سیاهیایی که زیر ناخنا هست .
در حدیث دیگه ای نبی مکرم فرمودند : ناخن گرفتن دردهای بزرگ رو دور میکنه و بر روزی انسان هم اضافه میکنه ، این هم فضیلت ناخن گرفتن.
بریم سراغ آداب و اوقات ناخن گرفتن .
درحدیث است که کسی به امام کاظم علیه السلام عرض کرد اصحاب ودوستان ما معتقدند ناخن رو باید در روجمعه گرفت.
امام کاظم علیه الصلاة و السلام فرمودند :
اگر بخواهید در روز جمعه بگیرید اگر نمیتونید تا جمعه دیگه صبر کنید و هر وقت بلند شد ناخن هاتون رو بگیرید.
از امام صادق علیه الصلاة و السلام هست که ناخن گرفتن در روز جمعه انسان را در برابر بیماریهای خوره ، کوری ، پیسی بیمه میکند.
واگر در روز جمعه نیاز به گرفتن ناخن ها نباشه روز جمعه بود نگاه کردی دیدی این ناخنها کمه
دیدی ناخنی نیست که بخواهی بگیری میفرماید سوهان بردار،
همین سوهان ناخن گیر با همون سو هان بکش رو ناخونات که ریزههایی از این ناخن در روز جمعه از ناخن بریزه .
درحدیث هستش که میفرماید : هر جمعه شارب
گفتیم شارب یعنی سیبیل و ناخن رو بگیرید و ناخنهاتون کوتاهه در روز جمعه
این رو سوهان بکشید تا انشالله مبتلا به دیوونگی و خوره وپیسی نشید.
بازم حدیث داریم که میفرماید : هر کس هرجمعه ناخن و شارب خودش رو بگیره تا جمعه دیگه پیوسته با طهارت باشه.
روایت دیگه ای هستش فرمود : گرفتن ناخن و شارب در هر جمعه و شستن سر با گیاه گل ختمی در جمعه
اگر شما این کار رو بکنید ناخن و شارب و اینها و سرتون رو با گیاه ختمی بشورید فقر رو برطرف و روزی رو زیاد میکنه.
مثلا ماها میگیم روزی زیاد میشه یعنی مختص پول نیست که پولت مثلاً دو برابر میشه نه
ممکنه اینجوری باشه بهره ات از اون روزی که داری بیشتر میشه بهره ات بیشتر میشه استفادهت بیشتر میشه پس میگه روزیت زیاد میشه درسته.
در حدیثی هست که امام صادق علیه السلام عرض کرد، مهمه دقت کنید
در حدیث است که کسی به امام صادق علیه الصلاة و السلام عرض کرد آقا جان شنیدم
اشتغال به تعقیبات نماز صبح تا طلوع آفتاب یعنی شما بعد نماز صبح بشینی هی تعقیبات بخونی تا طلوع آفتاب
داره به امام صادق میگه ، میگه من شنیدم که مشغول شدن به تعقیبات نماز صبح تا طلوع آفتاب
این سودمندتر از سفر به شهرها برای گشایش و افزایش رزق و روزی
یه نفر بشینه تا طلوع آفتاب دعا بخونه بهتره تا اینکه بره شهرها رو دور بزنه بچرخه دور کره زمین برای رزق و روزی.
امام صادق علیه السلام فرمود : دوست داری یه چیزی به تو یاد بدم که از این هم نفعش سودش بیشتره
میخوای یه چیزی بگم از این هم بالاتر گفت آقا مگه داریم مثلاً از این هم بالاتر مگه هست
آقا فرمود بله حضرت فرمود ناخن و شارب خودت رو هر جمعه بگیر هرچند به ساییدن باشه.
نبی مکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : هرکس ناخنهای خودش رو روز جمعه بگیره خدا دردهاش رو از سر انگشتاش بیرون میکنه.
اینجا آقا رسول خدا میفرماید : هر کس ناخنهای خودش رو روز جمعه بگیره
خدا دردهاش رو ازسر انگشتاش بیرون کرده دوای درد رو جایگزینش میکنه.
از امام صادق علیه السلام روایتی که فرمود : هرکس روز جمعه ناخن بگیره ناراحتی ریشه ناخنها از او برطرف میشه.
ازامیرالمومنین که جانهای عالم فداش فرمود : گرفتن ناخن در روز جمعه هر دردی رو برطرف میکند
سمومات بدن میاد اینجا اونا که ناخن نمیگیرن جهت اطلاع اونایی که ناخن نمیگیرند
این سمومات بدن رو تو بدن شون نگه می دارند بابا این رو بگیر بزار بره.
اینا که موی بدن زائد رو زائل نمیکنند نسبت به این مسائل مثلا اهمیت نمی دهند اینا گرفتارند اینا مشکل پیدا میکنند .
امام باقر علیه السلام فرمودند :
هر کس ناخنهای خودش رو روز پنج شنبه بگیره یه ناخن رو برای روز جمعه بزاره خدا پریشونی رو ازش زائل میکنه.
خود امام راهش رو گفت چه جوری ؛ امیرالمومنین فرمودند که ناخن گرفتن در روز پنجشنبه بر روزی اضافه میکنه.
امام باقر فرمودند : هرکس پنجشنبه ناخن بگیره فرزندانش بسیار میشه و درد چشم نمیبینه
فرمود اگر بخواید ثواب پنجشنبه و جمعه هر دو رو ببرید
روز پنجشنبه ناخنها رو بگیرید و یکی رو برای جمعه نگه دارید
یا همه رو پنجشنبه بگیرید روز جمعه اینا رو سوهان بکشید که ریزه هایی از این جدا بشه .
آقا امام رضا علیه السلام دیدن یه کسی چشم درد داره فرمودند :
میخوای یه چیزی به تو یاد بدم که هیچ وقت دیگه چشمات درد نکنه
گفت بله آقا فرمود هر پنجشنبه ناخنات رو بگیر این هم اومد به دستور امام رضا عمل کرد
پنجشنبه ها ناخناش رو گرفت دیگه به چشم درد مبتلا نشد.
امام باقر علیه السلام فرمود : هر کس همواره در روز پنجشنبه ناخنهای خودش رو بگیره هیچ وقت چشم درد پیدا نمی کنه.
تو روایته که هر کس روز چهارشنبه ناخن بگیره و از انگشت کوچیک دست راست شروع کنه به انگشت کوچیک دست چپ ختم کنه
فرمود این کار او را از چشم درد حفظ میکند.
امام رضا علیه السلام فرمود : که روز سهشنبه ناخن بگیرید یعنی اشکال نداره.
از نبی مکرم روایتی که هر کس روز شنبه یا پنجشنبه ناخن و شارب بگیره درد دندان و چشم عافیت پیدا می کنه.
تو حدیث است که موقع ناخن گرفتن از انگشت کوچیک دست چپ شروع کنید
به انگشت کوچیک دست راست ختمش کنید.
اونی که گفت از دست راست شروع کنید اون برای روز چهارشنبه بود
منتها روز جمعه میخواید بگیرید از انگشت کوچیک دست چپ شروع کنید به انگشت کوچیک دست راست ختمش کنید.
تو روایت اگر روز پنجشنبه از ناخن انگشت کوچیک دست راست شروع کنید
به انگشت بزرگ اون دست ختم کنید بعد از انگشت کوچیک دست چپ شروع کنید به انگشت بزرگ همون دست ختم کنید از درد چشم امان پیدا میکنید.
دعای ناخن گرفتن ؛
تو روایت هست موقعی که میخواید ناخن بگیرید یا شارب بگیرید این دعا رو بخونید
بسم الله و بالله و علی سنت محمد و آل محمد صلوات الله علیه و آله و سلم
روز سه شنبه است من دلاتون رو ببرم در خانه حضرت رقیه سلام الله علیها
به به نامش که میاد اصلاً انگار یه حال و هوایی میده به جلسه قربون نام قشنگش بشم
رقیه یعنی از ترقی میاد از بالا رفتن میاد بلند مرتبه میاد
واقع مطلب اینکه روضه های حضرت رقیه آدم رو بالا میبره
توسل به حضرت رقیه سلام الله علیها آدم رو بالا میبره
هرکس دلش میخواد بالابره تو انسانیت تو معرفت به این روضههای حضرت رقیه اهتمامم کنه
ما روضه بخونیم خدا رحمت کنه مرحوم کافی رو این روضه رو میخوند میگفتش که خیلی این سرها رو مثلاً میزدن رو نیزه ها
بعد جلوی چشم این بچه ها جلو چشم این خانوما بلند میکردند
خیلی سختهها ماها یه چیزی میگیم ما یه چیزی میشنویم
ازش همینجوری راحت عبور میکنیم رفقا خدا شاهده آدم مگه میتونه تحمل کنه مثلاً پیراهن عزیزش رو من نمیگم سرش رو مثلاً
شما عزیز از دست دادی پیراهنش و بزنند رو نیزه حالت بد میشه دق می کنی مگه شوخیه
سر عزیز طرف رو اون هم عزیز عالم یه وقت مثلاً عزیز عالم پسر پیغمبر یوسف فاطمه زهرا سرش رو بزنند بالا نیزه
جلو چشم دختر بعد اینجوری هی ببرند بیارند اینجا بچهها خیلی دلشون میخواست که آقا یه جوری بشه این سر رو بغل بگیرند
ولی نمیتونستند میگه یه منزل این سر ابی عبدالله رو این نامرد بست به شاخه درخت
این خودشم نشست پای درخت بعد رفت به خواب اما خوابش عمیق نبود
دید یه دختر بچهی داره میاد جلو اینکه سر رو بغل بگیره اومد پای شاخه ها گفت
دستش رو بلند کرد گفت بابا خیلی دلم می خواد سرت رو بغل بگیرم اما دستم کوتاه دستم نمیرسه
میگه دیدم این شاخه اومد پایین این دختر بچه سر بابا رو بغل بگیره
صل الله علیک یا مظلوم یا اباعبدالله
اینجا سر بابا رو بغل گرفت صدا زد بابا پس کی میای من رو با خودت ببری
بمیرم برای دلش یه ساعتی هم تو خرابه سر بابا رو بغل گرفت
صدا زد سلام بابای خوب من کجا بوده سرت
نگفتی اینجوری میای میمیره دختر
لب هایش رو گذاشت روی لبهای بابا هی میبوسید و صدا میزد
بابا کی رگهای گردنت رو بریده همچین که بوسه بر لبهای بابا میزد
یه مرتبه دیگه نفس بالا نیامد دیدن سر از یه طرف افتاد
حسین جان حسین جان حسین جان