بسم الله الرحمن الرحیم
✨️ الحمدلله و صلی الله علی سیدنا محمد و آله و سلم
? داستان حضرت آدم علیه السلام
در باب خلقت حضرت آدم و حوا صلوات الله علیهما یه آیاتی چند هست که امیدواریم با بیان روایات پیرامون این آیات
یه بحث کاملا ساده روان و شیرین محضر حضرات بزرگواران تقدیم کرده باشیم.
آیه ۱۲۱ سوره طه
فاکلا منها فبدت لهما سوءتهما
خوردند از اون شجره منهیه پس آشکار شد برای اون دوتا زشتیهاشون.
فبدت لهما سوءتهما رو می پرسند از امام صادق حضرت می فرماید
عورت اونها پنهان بود در ظاهر بدنشون دیده نمیشد وقتی از میوه اون درخت خوردند عورت شون پیدا شد یعنی زشتی شون پیدا شد.
حضرت فرمودند شجره منهیه خوشه گندم بود
در جای دیگه میفرماید درخت انگور بود.
این تعدد و تفاوت و این گوناگون بودن میوه ها رو هم جلسه پیش عرض کردیم.
یه درخت که ویژه س تو بهشت فرق میکنه با درختای دیگه همه درختهای بهشتی صاحب یک نوع میوه هستند
این درخت تمام میوهها درش جمع هست همه میوه ها دربرداره و لذا توی روایات شما این همه تفاوت می بینید.
امام هادی علیه السلام می فرماید این درخت درخت حسد بود
و لقد احلنا الی آدم من قبل
حق تعالی عهد کرد به سوی آدم و حوا که نگاه نکنند به سوی آنها به دیده حسد
اونها چه کسانی هستند اونها وجود مقدس محمد و آل محمد هستند صلوات الله علیهم
که اینها بر همه خلقت فضیلت داده شدند اینا رو نباید به دیده حسد نگریست
اینها در افق اعلایی هستند که هیچکس به اونجا راه نداره اینها دست نیافتنی هستند اینها رو نباید به دیده حسد نگاه کرد.
سوالی که اینجا هست بحثی که اینجا مطرح میشه این حسادت چه حسادتی
همونی که تو گناه کبیره گفتند اون که خیلی زشته مگه ما نگفتیم انبیاء معصومند از گناهان کبیره و صغیره
پس منظور از حسادت اینجا چی هست؟ میفرماید منظور ازحسادت یعنی غبطه خوردن
حسادت یک جور توش زوال نعمت هست کسی که حسوده به اون شخصی که حسادت میکنه آرزو می کنه سر به تنش نباشه
فرزندان حضرت یعقوب به برادرشون یوسف حسادت کردند به اون جایگاهی که داشت به اون مکنتی که داشت
به اون مقام ولایتی که داشت حسادت بردند و لذا در صدد این براومدند که این نعمت رو زائل بکنند این نعمت را از بین ببرند
در فکر قتل او براومدند در فکر از بین بردن او برآمدند این یعنی حسادت. غبطه خوردن چی هست؟
غبطه خوردن اینکه انسان آرزو میکنه به اونجا برسه اما دیگه فکر نابودی اون طرف نیست
میگه ای کاش منم برسم به اون جایگاه اون جایگاه رو درک بکنم
خداوند به حضرت آدم و حوا میگه به اینا اینجوری نگاه نکن اینا در افقی هستند که شما هیچگاه بهشون نمی رسید
ولذا به دیده حسادت به دیده غبطه نگاه نکنید
و نسیه من لم نجعل لو ازما
فراموش کرد و ما نیافتیم برای او یک اراده پایداری یک عزم پایداری حالا واقعا فراموش کرد؟
امام باقر علیه السلام میفرماید نه فراموش نکرد اصلا چطور ممکنه شما بگی فراموش کرد
وحال اینکه هنگامی که شیطان وسوسه میکرد مرتب داشت نهی خدا رو به یاد حضرت آدم مینداخت
هی میگفت آدم خدا شما رو نهی کرده که یه وقت ملک نشید یه وقت تو بهشت همیشگی نمونید.
پس منظور از نسیه به معنای فراموشی نیست حضرت فرمود به معنای ترک یعنی ترک کردن امر خدا رو.
از امام صادق پرسیدند حضرت آدم و حوا مدتی که موندند تو بهشت چقدر بود؟
آقا فرمودند خدا روح رو در آدم بعد از ظهر روز جمعه دمید بعد زوال خورشید
خانمش رو خلق کرد ملائکه رو فرمود سجده کنند بعد این دو بزرگوار تو بهشت ساکن شدند
او رو در همون روزی که خلق کرده بود ساکن کرد بعد حضرت فرمودند والله قرار نگرفت در بهشت مگر شش ساعت
که وقتی لغزش کرد خطا کرد خدا بعد از اینکه آفتاب فرو رفته بودند اینهارو در بیرون بهشت نگهداشت
یعنی اینها شب در بهشت نماندن صبح که شد عورت شون پیدا شد
زشتیهاشون پیدا شد خداوند منان خداوند ذوالجلال ندا کرد آیا من نهی نکردم شما رو ازاین درخت نگفتم نخورید
نگفتم نزدیک نشید آدم از پروردگار شرم کرد خضوع و شکستگی و تضرع آغاز کرد
گفت خدایا ظلم کردیم بر نفسهای خودمون اعتراف میکنیم به گناهامون خدایا ما رو ببخش
خدا فرمود از آسمانها به سوی زمین فرو بیایید کسی که نافرمانی من رو بکنه دیگه در بهشت و در آسمانها جا نداره
شما بزرگوار این تعبیر ببین چقدر تعبیر قشنگیه چه تعبیر زیبایی هستش
حالا تعبیری که در تورات هست رو ببینید تو تورات میگه وقتی حضرت آدم و حوا از اون درخت خوردند
بعد خدا خرامان خرامان آمد در بهشت خدایی که اینجوری جسمه و اینطوری داره میاد
حضرت آدم تا دید خدا داره میاد فرار کرد پشت این درخت مرختا قایم شد خدا ندید او رو
خدایی که نمیبینه خدایی که جاهله این تعبیر توراته خدا صدا زد فریاد برآورد یا آدم یا حوا کجا رفتید شما دوتا این چه تعبیر زشتیه .
شما وقتی رجوع می کنید به روایات خودمون خیلی زیبا بیان میشه خیلی قشنگ و لذا
مکرر گفتیم اون علم صحیحی که به نزد شما داده بشود اون علم خارج نمیشود مگر از نزد این بزرگواران عصمت و طهارت.
حضرت میفرماید خدا روحها رو قبل از بدنها به دو هزار سال خلق کرد
شریف ترین و بلندترین روحها رو روح محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین و امامان بعدشون صلوات الله علیهم قرار داد.
خدا این روحها رو به آسمانها و زمین و کوهها عرضه کرد نور اینها همه رو فرا گرفت
خداوند به آسمانها و زمین و کوهها خطاب کرد اینا دوستان منند
اینا اولیاء منند اینها حجتهای منند اینها پیشوایان خلایق منند من خلقی رو بهتر از اینها دوست ندارم.
هرکی اینارو دوست داشته باشه بهشت مال اوست و هر کی مخالفت اینها رو بکنه آتش مال اوست.
هر کسی ادعا بکنه منزلت و جایگاه اینها رو من او رو عذابی میکنم که هیچ کسی رو به مانند او عذاب نکرده باشد
هر کسی ادعا نکنه منزلت اینها رو نخواد جایگاه اینا رو چون گفتم جایگاه دست نیافتنیه
اینها در افق اعلایی هستند هر کسی این ادعا رو نکرد ولایت اینها رو پذیرفت او رو در باغهای بهشت جای میدم او را شفیع قرار میدم
کرامت خودم رو بر او میبخشد خدا ولایت اینها رو امانتی قرار داده نزد خلق.
بعد خداوند متعال فرمود چه کسی حاضر این ولایت رو برداره با این سنگینی که داره
ادعا بکنه هیچ کسی نپذیرفت همه ابا کردند همه عقب نشستند ترسیدند از عظمت پروردگار خودشون که چنین منزلتی رو ادعا بکنند.
که انشالله ادامه بحث باشه برای جلسه آینده.
?جهت دریافت صوت ?
به کانال میثم ذوالقدر در پیامرسان ایتا مراجعه نمایید.