بسم الله الرحمن الرحیم
✨️الحمدلله و صلی الله علی سیدنا محمد و آله و سلم
? داستان حضرت آدم علیه السلام
در جلسه گذشته حدیثی از امام هادی علیه السلام گفتیم فرمودند
شجره منهیه درخت حسد بوده خدا عهد کرد به سوی آدم و حوا که نگاه نکنید به سوی اونها به دیده حسد
اونها چه کسانی هستند اونها همون وجود مبارک محمد و آل محمد علیهم السلام هستند
که نباید به دیده حسد به اونها نگریست حسد رو توضیح دادیم گفتیم حسد یعنی چی
حسد اون حسدی که در گناه کبیره هست که مورد مذمت هست اون نیست
چون اونجا آرزوی نابودی نعمت میشه مثل برادران حضرت یوسف
که نمیخواستن سر به تن یوسف باشه در صدد قتل او برآمدند
پس این حسد باید توضیح بدیم که به چه معنا میاد
انبیا رو گفتیم معصومن پیغمبر که حسادت نمیکنه که
پس اینکه میگه این درخت درخت حسد بوده آدم و حوا نباید به دیده حسد به اونها نگاه میکردند منظور از حسد در این روایت چیه
حسد اینجا به معنای غبطه خوردنه آرزوی منزلت دیگری رو میکنه
منتها بدون اینکه نابودی اون نعمت رو بخواد فقط ادعای اون منزلت و جایگاه رو میکنه
میگه منم برسم به اونجا خداوند فرمود این ادعا رو نکنید این آرزو رو نکنید غبطه نخورید به دیده غبطه نگاه نکنید
هر کسی ادعا بکند این منزلت رو خب عذاب میشه عذابی بس دشوار
هر که ادعا نکرد خداوند او را در باغهای بهشت ساکن میکنه به او کرامت عطا میکنه به او مقام شفاعت میده
تا اینکه خداوند ولایت ۱۴ معصوم رو که امانتی بود عرضه کرد بر آسمانها و زمین و کوهها
اونها ابا کردن ترسیدن از عظمت پروردگار خودشون که یه وقت نکنه چنین منزلتی رو به ناحق ادعا بکنند
همه شون عقب نشستن گفتن خدایا ما هیچ وقت چنین ادعایی رو نمیکنیم
چنین آرزویی نمی کنیم
هیچ وقت این ولایت رو برنمیداریم متحمل نمیشیم
خداوند آدم و حوا رو تو بهشت ساکن کرد گفت بخورید از این بهشت اما نزدیک این درخت نشوید که از ستمکاران خواهید بود
اونها نگاه کردن به جایگاه این ۱۴ معصوم
نگاه کردن به منزلت این ۱۴ معصوم تو بهشت برین که دیدن عجب جایگاهیه عجب منزلتیه
گفتن خدایا این منزلت برای چه کسیه خداوند فرمود سرهای خودتون رو به سوی ساق عرش بلند کنید
وقتی سر برآوردن نگاه کردن دیدن نامهایی برساق عرش نوشته شده به نوری از انوار خداوند جبار
نامهای محمد علی فاطمه حسن حسین و امامان بعد امام حسین صلوات الله علیهم اجمعین
گفتن خدایا چقدر اینها گرامیاند چقدر اینا محبوبن نزد تو
چه شرفی چه بزرگواری در درگاه تو دارند خطاب شد یا آدم یا حوا اگه اینا نبودن من شماها رو خلق نمیکردم
اینا خزینهداران علم منند امینان من بر رازهای من اینان نکنه یه وقت به دیده حسد به اینا نگاه کنیدا
حسد گفتیم به معنای غبطه است آرزو نکنید منزلت اینها رو نزد من
اگر کسی آرزوی منزلت این ۱۴ معصوم رو بکنه داخل در نهی و نافرمانی منه
و از ستمکاران خواهد بود گفتن خدایا ستمکاران و ظالمین چه کسانیاند
خدا دو مرتبه جواب داد فرمود اینهایی که ادعا کردند ادعا میکنند منزلت محمد و آل محمد رو به ناحق
ادعا می کنن که اون جایگاه رو دارا هستند میگیم چه کسی ادعا کرد
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد
اون اول ظالمو میگیم چه کسی هست گفتن خدایا جایگاه محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعینو که به ما نشون دادی
جایگاه اینارم به ما نشون بده خدا امر کرد آتش رو که ظاهر کن نشون بده
همه اونچه که در تو هست از انواع شدتها و عذابها
فرمود جای ظالمان به محمد و آل محمد که ادعای جایگاه اینا رو میکنند تو پایینترین درکات این جهنمه
هرچی اراده کنند بیرون بیان از این جهنم برگردانده میشن هرچه که پخته بشه سوخته بشه
پوستهای اینها بدل میکنه به جای این پوستها پوستهای دیگه تا بچشن عذاب رو
ای آدم ای حوا نگاه نکنید به سوی این نورها و حجتهای من به دیده حسد
که اگر نگاه کردید پایین میآید از جایگاه خودتون ها
شیطان اومد وسوسه کرد گفت خدا نهی نکرده شما را مگر اینکه شما یه وقت دو ملک نشید
یه وقت تو بهشت همیشگی نشید شروع کرد به قسم خوردن و فریب دادن اینها
که اینها از این درخت بخورند و به این به سوی اینها به دیده حسد نگاه بکنند
که خداوند هم یاری خودش رو برداشت توفیق را از اینها برداشت
چون خداوند حجت رو تمام کرده بود خداوند عقل داده بود به اونها
اونها خوردند از این درخت یه مرتبه دیدند حُلهها و لباسها و زیورها از بدنشون پرواز کرد
عریان شدند تا عریان شدن شروع کردند با برگ درختان دیگر این زشتیها و شرمگاهها رو پوشاندن
ندا شد از طرف خدا آیا نهی نکردم شما را از این درخت
نگفتم به شما شیطان دشمنی هست برای شما گفتن ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفرلنا و ترحمنا لنکونن من الخاصرین
خدایا ما ظلم کردیم خداوند فرمود پایین بیاید از جوار من
که کسی تو بهشت نافرمانی کنه دیگه جایگاه نداره
فرود اومدن به سوی زمین و اینجا خودشون دیگه عهدهدار معیشت خودشون هستند
خداوند خواست که توبه اینها رو قبول بکنه جبرئیل رو فرستاد
جبرئیل اومد گفت شما ستم کردید بر خودتون آرزو کردید منزلت گروهی رو که خدا اونها رو بر شما فضیلت داده بود
اینم عقاب اون آرزویی که شما کردید غبطهای که شما خوردید
این عقوبتش این بود که از اون جوار خدا به زمین فرود بیاید
گفتند که خب چه کنیم خدا ما رو ببخشه امر شد که یادتونه بر ساق عرش خدا نامهایی رو دیدید
خدا رو به اون نامها صدا بزنید گفتند اللهم انا نسئلک بحق الاکرمین علیک محمد و علی و فاطمه حسن والحسین والائمه الا تبت علینا و رحمتنا
خدایا ما از تو میخوایم به حق این بزرگواران توبه ما رو قبول کنی و به ما رحم کنی
خدا هم توبه این ها رو قبول کرد وقتی نام این بزرگواران میاد خدا قسم خورده که من میبخشم می آمرزم
ادامه روایت گل مطلب است می فرماید پیوسته پیغمبران خدا بعد از این حفظ میکردند این امانت رو
و خبر میدادند به این امانت اوصیای خودشون رو و مخلصان از امتهای خودشون رو
ابا می کردن از اینکه اون امانت رو که ولایت باشه به ناحق حملش کنند
میترسیدن از اینکه ادعا کنند اون مرتبه رو از برای خودشون
یه وقت نکنه که اون مرتبه رو بردارن کسی این امانت رو به ناحق برنداشت مگر اون کسی که شناخته شد
اول ظالم کسی که بعد پیغمبر ادعای جانشینی پیغمبر را کرد
انا عرضنا الامانه علی السماوات و الارض و الجبال فابین ان یحملنها و اشفقن منها و حملها الانسان انه کان ظلوما جهولا
اون انسان در این روایت تعبیر میشه به ابوبکر
که او ادعا کرد یه چنین مقامی رو او این امانت را برداشت که نباید میکرد این امانت رو نباید متحمل میشد.
?جهت دریافت صوت ?
به کانال میثم ذوالقدر در پیامرسان ایتا مراجعه نمایید.