حاج میثم ذوالقدر

مطالب دینی از حاج آقا ذوالقدر

میثم ذوالقدر

مطالب دینی از حاج آقا ذوالقدر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

✨️ الحمدلله و صلی الله علی سیدنا محمد و آله و سلم

? داستان حضرت آدم علیه السلام

در رابطه با خلقت حضرت آدم صلوات الله علیه رسیدیم به اینجا که خداوند امر کرد که سجده کنید حضرت آدم رو

ملائکه‌ها همه اطاعت کردند جز یه نفر و او کسی نبود مگر ابلیس که اطاعت نکرد

ابا کرد به همین جهت هم مورد لعنت قرار گرفت از رحمت خدا دور شد

ملائکه هم که سجده کرده بودند اینا مورد تکریم خدا قرار گرفتند خدا خطاب کرد

یادم اسکن انت و زوجک الجنه

ای آدم برو دست خانومت رو بگیر وارد بهشت شو ساکن بهشت شو

و کلا منها رغدا حیث شئتما

بخورید از بهشت گشاده گوارا هرجا که خواهید بود بدون اینکه تعصبی داشته باشید

سختی داشته باشید نوش جون تون حلال و طیب و طاهر منتها من تو این بهشت با این وسعت با این عظمت

با این زیبایی یه درختی قرار دادم که دوست ندارم شماها نزدیک به این درخت بشید

و لا تقربا هذه الشجره

نزدیکش هم نشید این خیلی بالاتر از اینه که بگه نخوریدا میگه حتی نزدیکش هم نشید

درحقیقت که این درخت چی است اختلاف زیاده بحث زیاده.

امام حسن عسگری علیه السلام در تفسیر این آیه می‌فرماید این درخت علم محمد و آل محمد بود صلی الله علیه و آله و سلم

که خدا این علم رو برای اونها اختیار کرده بود این علم مخصوص اونها بود

و نهی کرده بود که نزدیک این درخت نشید که این مخصوص محمد و آل محمد

و کسی به امر خدا نمی‌خورد از این درخت مگه اینها و از این درخت بود که اونها خوردند

بعد از اینکه سه روز روزه گرفته بودند طعام خودشون رو دادند به مسکین و یتیم و اسیر

سوره هل اتی در شأن اینا نازل شد بعد یه غذایی بهشتی اومد که اون غذایی که از بهشت اومد از همین درخت بود

و لذا وقتی اینها خوردند اهل بیت عصمت و طهارت دیگه احساس گرسنگی و تشنگی و تب و مشقت نمی‌کردند.

این درخت امام حسن عسگری می فرماید ممتاز بود در میان سایر درختها ویژگی داشت

سایر درخت‌های بهشت هر نوع از اونها یه نوع میوه داشت یه معکول بهشتی داشت

اما این درخت نه گندم انگور انجیر عناب جمیع میوه‌ ها و طعام‌ها درش بوده

آقا می فرماید اصلا به خاطر همین هم هستش که اختلاف هست یه عده میگن گندم بوده یه عده میگن انگور

یه عده میگن اون درختی که خدا نهی کرده عناب بوده جهتش که اینقدر اختلاف هستش اینکه اینها غافلند از اینکه این یه درخت بود

که جامع میوه ها بوده جامع طعام‌ها بوده خداوند فرمود نزدیک این درخت نشید

که اگر نزدیک این درخت بشید بعد اون موقع طلب می‌کنید درجه محمد و آل محمد

می خوای برسی به اونجا هیهات چه کسی به اونجا دست پیدا می‌کنه

کسی اونجا نمی‌تونه برسه اونها در یک افقی هستند که نه ملکی نه پیامبری هیچ بشری هیچ موجودی به اونجا نمیرسه

مقام اونها رو خدا فقط می‌دونه ما فقط باید تعصی کنیم دیگه باید تبعیت بکنیم والله به اون درجه هیچ وقت نائل نمی‌شیم.

خداوند متعال می‌فرماید این درختیه که هر کی از این درخت بخوره بدون اجازه من اگر بدون اجازه من بخوره ناامید میشه

فتکونا من الظالمین

اگر بخورید اون موقع ستمکاران خواهی بود اما اگر کسی با رخصت من بخوره

علم اولین و آخرین رو بدون اینکه از کسی یاد بگیره بهش میدم عطاء میشه بهش

فازلهما الشیطان

شیطان آمد که اینها رو پاشون رو بلغزونه از بهشت وسوسه کرد مکر کرد فریب داد

ابتدا اومد سمت حضرت آدم

ما نهاکما ربکما آن هذه الشجرة لا ان تکونا ملکین

یا آدم خدا شماها رو نهی نکرده از این درخت مگر اینکه یه وقت ملک نشید یعنی اگر بخورید ملک می‌شید

ان تکونا من الخالدین

اگر بخوریدجاویدان میشید همیشگی میشید دیگه نمی‌میرید

وقاصمهما انی لکما لمن ناصرین

قسم خورد برای اینها که من خیر شما رو می‌خوام نصیحت می‌کنم بد شما رو نمی‌خوام

میگه آقا شیطان تو دهان مار وارد بهشت شد مار او را داخل بهشت کرد

حضرت آدم فکر می‌کرد مار داره با او صحبت می‌کنه نمی‌ دونست شیطان پنهان شده در میان دهان او

که بعد حضرت آدم رو کرد به این مار گفت ای حیه تو چجوری داری خیر ما رو می‌خوای

تو فریب ابلیس رو خوردی این اصلا از فریب ابلیسه چجوری خدا به ما خیانت کرده

چجوری تو داری خدا رو به عظمت یاد میکنی قسم می‌خوری و حال اینکه نسبت میدی به خدا

که خدا به ما خیانت کرده اونچه خیر ما هست برای ما اختیار نکرده

حال اینکه خدا از همه کریما کریم تره چجوری من عصیانش رو بکنم چجوری من کاری انجام بدم که خدا اون کار رو نهی کرده.

وقتی از حضرت آدم مأیوس شد رفت سمت حضرت حوا

دوباره درمیان دهان مار رفت با حضرت حوا مخاطبه کرد یه جوری صحبت می‌کرد که حضرت حوا فکر می‌کرد ماره

گفت ای حوا این درخته بود که خدا بر شما حرام کرده بود حلال شد

خدا بعد اینکه حرام کرد حلالش کرد چون دید شما قشنگ خدا رو اطاعت کردید حرفش رو گوش دادید

دیگه اون حکم رو برداشت حرمت رو برداشت حالا دیگه حلال شده

الان هم اون ملائکه‌ ای که موکلند دور اون درخت سایر حیوانات دفع می کنند دور می کند اگر شما برید سمت شماها رو دور نمی کنند

این نشونش حلال کرده بر شما یه چیزی بهت بگم خوب گوشتو وا کن

اگر تو از آدم سبقت بگیری از همسرت جلوتر باشی در خوردن این میوه این درخت

بعد اون موقع تو مسلط میشی بر آدم تو می‌تونی امر و نهی بکنی

حوا گفت پس من برم تجربه کنم قصد درخت رو کرد وقتی اومد سمت این درخت ملائکه خواستند او را با حربه های که دارند دور کنند

خداوند وحی کرد کاری نداشته باشید بزارید کارش رو انجام بده

شما با حربه هاتون کسی را دور می کنید که عقل ندارد او عقل داره من بهش عقل دادم

قدرت دادم بر انجام و ترک مختار خلقش کردم عقل رو برای او حجت قرار دادم

پس اگر اطاعت کرد من رو مستحق ثواب است اگر عصیان کرد مخالفت امر من کرد مستحق عقابه

او رو رها کنید به حال خودش نزدیک شد دید خبری از ملائکه‌ها نیست خبری ازحربه‌ها نیست او رو دورش نمی‌کنند از سمت این درخت

گمان کرد که حلال شده فهمید گفتش پس مار درست می گفت از این درخت تناول کرد

دید هیچ تغییر نکرد روش رو کرد سمت همسرش به آقای خودش گفت که یا آدم

نمی دونستی نفهمیدی که خدا بعد اینکه حرام کرده بود مباح کرد برای ما

من خوردما ملائکه هم کاری نکردند من رو منع هم نکردند هیچ اتفاقی نیفتاد هیچ تغییر ی من در خودم احساس نمی‌کنم

و لذا حضرت آدم اینجا فریب خورد و اشتباه کرد نزدیک این درخت شد و از این درخت تناول کرد.

انشالله در جلسه آینده خواهیم گفت که چه اتفاقاتی افتاد انشالله تا جلسه آینده.

 

?جهت دریافت صوت ?

به کانال میثم ذوالقدر در پیام‌رسان ایتا مراجعه نمایید.

Share on telegram
تلگرام
Share on whatsapp
واتس آپ
Share on facebook
فیس بوک
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *