بسم الله الرحمن الرحیم
■حکمت شماره ۳۳۲
●قَالَ الامام علی (عليهالسلام):
▫️اُذْكُرُوا اِنْقِطَاعَ اللَّذَّاتِ وَ بَقَاءَ التَّبِعَاتِ.
حضرت امیر صلوات الله علیه میفرماید که :
یاد کنید انقطاع لذتها رو ، که لذتها سریع تموم میشه
لذت زودگذره پایان میگیره به سرعت
لذت گناهان یک لحظه است مثلاً آدمی میخواد از حرام استفاده کنه لذت داره
لذتش آنیه نیم ساعت ۱۰ دقیقه است یه ربع
آقا میفرماید یاد کن که لذت تموم میشه ، چیش میمونه؟
تبعات و آثار گناه برات میمونه ، دیگه تمومی نداره تا ابد و همیشه یک لکه ننگی هست رو پیشونی آدم.
این یک واقعیتیه که گناه لذت بخشه، البته پیش عرفا و اهل معرفت از زهرمار هم بدتره.
خدا رحمت کنه حاج آقا مرتضی تهرانی رو خیلی این مثال رو میزد که پیش آ شیخ عباس گفتن چه جوریه که شما اصلاً به گناه فکر نمیکنید؟
ایشون فرموده بودند که شما اول این سوال منو جواب بده،
تا به حال شده یک پرس نجاست فکر کنی بهش و بخوری ؟
گفته بود آقا نه من اصلاً هیچ وقت فکر نمیکنم که یه پرس نجاست رو بخورم.
گفته بود پس اگه اینو فهمیدی اونم میفهمی، گفته میشه گناهان لذت بخشه البته برای اهل دنیا.
لذتهایی هم داره که ناپایداره و زودگذر میفرماید که ؛
مگه شرابخوار چند دقیقه از اون چیزی که مینوشه لذت میبره ؟
یا زناکار لذتش از این گناه چقدر زمان میبره ؟
این در حالیه که آثار گناه مثلاً یه دروغ یه وقت میبینی ۳۰ سال یه نفر رو در زندان حبس میکنه.
آثار گناه بسیار طولانی پایدار و اما تبعات اخروی اون تا دامنه قیامت در عرصه قیامت برقراره،
گاهی اوقات آثار دنیاییش انقدر طولانی میشه مثلاً بعضیا که شرابخوار هستند و هی تکرار میکنند ،
میبینی اینها به انواع بیماریها مبتلا میشن. بعد هم به خاطر همون بیماریها از دنیا میرن.
پس اگر آدمی شرایط گناه براش فراهم شد یاد این بکنه که ۱۰ دقیقه دیگه این تموم میشه ،
آثارش برای من یک عمر باقی میمونه . اینو اگه یاد کنی انشالله سریع به خودت میای دست از گناه میکشی.
یک وقتایی فکر کن بگو من اگه پشت فلانی غیبت کردم دلم خنک میشه دیگه چقدر طول میکشه دل خنکیش ،
اما عوضش آثار این غیبت اینه که هرچی من اندوختم از اعمال صالح همش هدر میشه،
میره تو پرونده همونی که ازش بدم میاد و غیبتش رو میکنم .
مگه دیوانهام که اعمال خودم رو بدم به فلانی اونی که من انقدر ازش بدم میاد پس چرا غیبتش رو بکنم ؟
اگه دلت برای خودت میسوزه غیبتش رو نکن تهمت بهش نزن این گناه رو نکن.
منتها یک نکتهای ایشون میفرماید : منظورشون لذتهای معقول و مشروع نیست.
امیرالمومنین لذتهای معقول رو نمیگه لذتهای مشروع رو نمیگه،
توی روایات هست لذتهای معقول و مشروع حلال خدا هست چرا حرامش میکنی ،
برو استفادش کن برو لذتت رو ببر ، لذتی که حلاله لذتی که مشروعه نوش جونت .
پارکت رو برو غذاتو بخور منتها پارک اسلامی برو پارک کفار نرو،
یه جا نری که آلوده بشی گرفتار بشی ،
پناه بر خدا . خدا خیر بده اینهایی که اهل امر به معروف و نهی از منکر هستند.
تو متروها میرن تذکر میدن خیلی هم ظاهراً موثر واقع شده،
منتها یکی هم میره مترو نه برای امر به معروف و نهی از منکر پناه بر خدا ،
پس امیرالمومنین اگر اینجا میفرماید : انقطاع لذات رو یاد بکن نه لذت دنیایی لذت معقول رو نمیگه.لذت حرام رو میگه .
خدا به شما خیر دنیا و آخرت بده .
انشاالله خدای متعال ما رو با اولیاش محشور بفرماید .
منتها یه چیزی که هست حواسمون باشه گاهی اوقات انسان از یک صورت ذهنی ، سالها لذت میبره باید استغفار کنه.
منتها همون صورت ذهنی هم موقته یعنی تا کیه؟ یعنی تا لحظه مرگه دیگه.
بعد از مرگ چیزی نیست اون میشه عذاب و گرفتاری بدبختی و مشکلات.
آقا رسول الله فرمودند: نگاه به نامحرم مثل یه تیر زهر آلوده تیری که به زهر آغشته کردن تیر مسموم.
شما وقتی به نامحرم نگاه میکنی یه زن زیبا روییی رو میبینی این تیر میره تو قلبت،
بعد این تیر در میاد بیرون تو میگی استغفرالله منو ببخش.
تیره میاد بیرون منتها زهره تو قلبت هست. مثالش رو شهید دستغیب توی گناهان کبیره آورده ،
که مثل اون مردی که وایساده بود دم در اون اومد بره ، اون یکی نگاهش افتاد به این و گفت بفرما اون هم اومد تو،
دنبال حموم میگشت گفت حموم اینجاست بعد درو پشت سر قفل کرد زنه فهمید که این حقه بازه ،
گفت پس حالا بزار من برم بیام کثیفم بو میدم برم بیام گفت برو بیا.
دم در وایستاد ببین اون زهره تو قلبشه دم در وایساد غروب شد دید نیومد هوا تاریک شد ،
دید نیومد فردا صبح میومد میگفت کجا رفت اون زنی که میگفت حمام منجاب کجاست ،
با این یه عمر زندگی کرد آخرش هم وقتی بهش میگفتن بگو لا اله الا الله میگفت کجا رفت اون زنی که میگفت حمام منجاب کجاست.
هم افسوس میخوره هم داره لذت میبره یه جورایی، ولی لذتش قطع میشه با سیلی مرگ .
یه دونه مرگ بخوابونه تو گوشش این میفهمه که تموم شد ،
خلاص با کفر مردی بیچاره حالا باید بیای اونور در آتش بسوزی.
پناه بر خدا ، خدایا ما رو ببخش و بیامرز.