بسم الله الرحمن الرحیم
■حکمت شماره ۹۷
●و قال علیه السلام: فَاعِل الخَیر خَیر من وَ فَاعل الشَره شَر
حضرت امیر صلوات الله جان عالم به فداشون می فرمایند که:
فاعل خیر یعنی انجام دهنده کارای خوب نیکوکار خودش بهتر از عملشه، بهتر از کارخوبشه.
یعنی الان امروز شما اینجا نمازصبح خوندید خب شما خودت بهتر از این نماز صبحه ای .
توجه کردی ما یه حقیقت نماز داریم خب الان ما اون حقیقت نماز به جا نیاوردیم .
ما خیلی فاصله داریم تا اون حقیقت نماز. اما همین نمازی که خوندیم در حد خودمون ما از اون نماز بهتریم .
توجه کردی اون آقایی که یا اون خانمی که روزه می گیره اون خانمه از روزه که گرفته بهتره، بالاتره ، از اون روزه ای که گرفته. چون موثر اوست.
او اثر اون روزه، اثره این نمازی که الان خونده شد، این اثره موثر، شما بودی دیگه.
پس تا شما نباشی این فعل پدید نمیاد .
پس شما مهمید. حاج قاسم خدا رحمتش کنه رفت کارش آزاد سازی مثلا سوریه، فلان نبرد با داعش حالا این کارهایی که حاج قاسم انجام داد شما تصور کنید اینها بهتره یا حاج قاسم ؟؟
خود حاج قاسم بالاتر از اون کارهایی که انجام داد. خودش که نبود انجام نمیشد، این خودش حائز اهمیت هستش.
پس ببینید این نکته مهم هستش تو بحث شرم همینطوره یعنی ببینید اختلاس بده، دزدی بده اون کسی که دزدی میکنه از اون دزدیش بدتره خود اون دزد از عملش بدتره .
همین پس این رو توجه بکنید، بعد یه نکته ای هم اینجا داره که مثلا حضرت امیر صلوات الله علیه یه جا دیگه اشاره میکنه میفرماید:
انما عماد الدین این خیلی مهمه ،
عماد الدین و جماع المسلمین والعوده الاعداء العامه من الامه
عمود دین که دین رو حفظ میکنه خود اون امتن، خود اون مردم هستند.
عماد دین خود اون مردم هستند حالا اگه مردم خوب باشن دین قوام داره، دین به پاست خود اون مردم میشن، حافظان میشن.
حالا اینجا یه سری نکات هم هستش خدا حفظ کنه آقای مکارم رو ایشون هم یه سری توضیحات دادن ، شرح دادن. مثلاً میفرماید:
فلاسفه میگویند که علت همیشه از معلول قویتره. چون معلول چکیده است، تراوشی هست از علت.
و لذا فاعل الخیر خیرا منه
خدا اگر نباشه این آثار پدید نمیاد. پس علت همیشه قوی تر از معلول هستش.
بعد یه جا دیگه هم اشاره دارد به اینکه ببینید ، به آقا گفتن که چرا مومن ها در بهشت و کافران در جهنم همیشه هستند .خب این یه گناه کرده دیگه ،ده تا گناه کرده تو این هفتاد سال توی این دنیا بوده خب بالاخره گناه هایی که انجام داده نامحدود که نبوده محدود بوده دیگه.
چرا تو جهنم باید نامحدود بمونه. تو دنیا محدود گناه کرد چرا تو جهنم باید نامحدود بمونه.
این سوال رو از حضرت پرسیدن .خب مومنین توی این دنیا محدود عبادت کردن حالا باید تو بهشت نامحدود بمونن ، جهنمیام تو این دنیا محدود گناه کردن حالا تو جهنم باید نامحدود.
امام جواب دادن ،آقا فرمودند:
دلیلش اینه که نیت اینها بیش از اونچه بوده که انجام دادند، نیتشون بیشتر از عملشون بوده .
اگر در دنیا همیشه هم بودن همون کار خوب یا کار بدو…
پس بخاطر همین نیت، فاعل بالاتر ازخوده عمله
یعنی این آقایی که داره دزدی می کنه اگر یه فرصت بهش بدن که یه قدرتی بهش بدن که بتونه همیشه گناه بکنه همیشه زندگی کنه همیشه دزدی می کنه.
به یه نفر اگر فرصت بدن اگر قدرت بدن همیشه عبادت می کنه اگه آدم خوبی باشه. پس نیت بالاتر از نیتم مال مومنه .
مال فاعله و لذا میگه که النیت افضل من العمل
نیت بالاتر از عمله والنیه هی العمل ، اصلا خود نیت همون عمله .
قران هم که میگه قل یا رسول الله بگو کلن یعمل علی الشاکلته، بگو که هر کسی عمل میکنه رو چه حسابی رو شاکله خودش عمل می کنه یعنی ببین اگر نیتش خوبه ، رو همون نیت خوب عمل می کنه. نیتش بد باشه بگید نیت بد اصلا…..
یه حدیث دیگه قشنگ ترلا عمله الی بالنیه ،
هیچ عملی نیست مگر بانیت.
پس این حدیث امروز صبح ما خیلی حائز اهمیت شد .من یه حدیث دیگه هم از امام هادی تو توضیح همین حکمت آقا امیرالمومنین دارم این رو می خونم.
شما یه صلوات بفرستید
اللهم صل علی محمد وآل محمد
امام هادی علیه السلام میفرماید:
خیر من الخیر فاعه ، یعنی از خوبی بهتر انجام دهنده اونه.
شما، ماها معمولا یه وقتایی خوبی رو می بینیم اما نیکوکار رو نمی بینیم . یه عیبی داریم اینجوری یوسف رو می بینیم اما خالق یوسف رو نمیبینیم.
بابا اونی که خالق اینه او را ببین، فاعل را ببین، چرا فاعل رو نمی بینی؟ مگه مثلا یه کسی که اینجا…
ادامه رو نگاه کن حدیث رو ، وعجمل الجمیل قاعله
از زیبایی زیباتر گوینده اونه.
یه کسی یه حرف قشنگی میزنه یه سخنرانی خوبی میکنه میایم میگیم به به چه سخنرانی کرد از خود این سخنرانی قشنگتر ،
خود سخنرانه س، خود خطیب س،
ماها یه وقتی مثلاً فلانی میاد یه حرفی می زنه میگیم حرفش طلا بود بالاتر از طلا حرف خودشه.
این قرآن طلاست. طلاتر از خودش، خداشه گوینده است. ببین گوینده چه زیباست .
گوینده ببین چقدر خوشگله که کلامش این هستش
و اجمل من الجمیل غائلوا و ارجح من العلم هاملوا
از عمل برتر ، دارنده و حمل کننده اون عمل هستش. والغرض که ماها باید به این توجه داشته باشیم که اون کسی که ازش این عمل پدید اومداو بالاتره.
این رو توجه کنید خدا بهتون خیربده ان شاءالله این یه قاعده س ، یه قاعده و اصل عقلی و فلسفی معارفیه .
این رو آدم تو ذهنش داشته باشه گیرو گور معارفیشم هم برطرف میشه.
یادتونه من چند وقت پیش یه حدیث، یه حکمت از همین جا خوندیم نوم علی یقین
خوابی که همراه با یقین باشه
یا یه جای دیگه داره نوم العالم
خواب عالم بهتر از نماز اون عابدی که با شک داره میخونه . نماز همراه با شک اون از روی یقین می خونه از این بهتره .
خب انشالله خدای متعال توفیق به ما بده که مبنامون مبنای خیلی محکمی باشه. عقایدمون عقاید خیلی قرصی باشه ان شاءالله تا اون من همش یاد اون میافتمو،
طرف اومد گفت پدرم مرده به اون عالم گفت پدرم مرده شما یه چیزی گفت من دارم میرم عذر میخوام بیت الخلع تا اون جا برم این قدمهایی که برمیدارم برای بابات این فکر کرده بود خیلی بد شد، بعد اومده بود تو خواب دیده بود همین چند قدم رو برای ما فرستادن گرفتاری ما ..
بابا گفته بوده همین چند قدم رو برای ما فرستادن گرفتاری ما برطرف شد
شما حساب این رو بکن چرا میگه لضربه علی
ضربه ی که علی علیه السلام زد افضل من عباده الثقلین
بهتر از عبادت جن و انسه چرا ؟چون روی این نیت زده روی این یقین زده و لذا هیچی باهاش برابری نمی کنه
جان عالم فدای امیرالمومنین که چه کرد روز خندق اون ضربه ی که اقا امیرالمومنین زد
اللهم صل علی محمد وال محمد
واقعا اقا امیرالمومنین شجاعت در این فرمود یه نفس لیله المبیت امیرالمومنین رو یه نفسش رو اون شب که جای پیغمبر خواب
اگریه نفسش رو پخش کنند هیچکی تو محشر گرفتار نمی ماند
هیچکی کمیتش نمی لنگه
یه نفس امیر المومنین کلا برو بابا برو بالاتر ولی یه اصولی هست یه قاعدههایی هست نمیذاره اون ها توی این قاعده ها یه سری اصولی هست قاعده ی هست
ولی اگر خدا بخواد راه رو باز کنه اونها رو هم بیاره اونها هم با همین نفس امیرالمومنین
اونها هم میرن تو بهشت، اونها هم بهشتی میشن چیز عجیبیه بگم یانگم … استعفرالله ربی واتوبه علیه
اللهم صل علی محمد وال محمد
طرف اومده بود پیش امام صادق علیه السلام داشت تعریف می کرد .
یه نفر اومده تو مدینه آقا هم اینجاس هم اونجاس می خواست بگه چند جا احاطه داره یه خورده رفته بالا مثلا هم اینجاس هم اونجاس این جوری شده
خیلی قدرت پیدا کرده. دیدید الان مثلا بعضی ها احاطه دارن یه سری کارها می کنند یهو میبینی الان اینجاس رفته مشهدم برگشته بعد امام صادق فرموده : کسی را میشناسم در عین حال که همینجا نشسته تو چهارده هزار عالم داره سیر می کنه
چهارده هزار عالم رو داره می چرخونه آقا امامه امام فرمود میدونی مثل ،مثال چی میمونه
مثال ستاره با دستت به ستاره میرسه میتوانی ستاره رو بچینی .
از تو آسمان هان اگر تونستی ستاره رو بچینی نمیتونی ستاره رو بچیبنی فرمود نظلوا الی الربوبیه
ما را از خدایی بیارید پایین بعد هر چی دوست داری بگید ولی بدونید به ته ما نمیرسه اصلا به ما نمی رسید .
امام توی افقیه که این شعراء، ادباء ،لالند از این که بتوانند وصفی از اوصاف امام بگن
شانی از شان امام رو بگن چه برسه بخوان ذاتش رو بگن اصلا به ذاتش راه ندارن
خدایا پس حالا ببین اون اگر روی یقین که داره ضربه ی که بزنه چنان میشه
صلی الله علیک یاامیرالمومنین جان عالم به فداش
می خوام امروز صبح دلهاتون رو ببرم نجف
آدم بله روز یکشنبه هم هست متعلق به آقا امیرالمومنینه
ادم وقتی پدرش رو ببینه چیکار میکنه
من میخوام بگم یا امیر المومنین خودتون فرمودید شیعتوناه خلق من فاضله التینطنا
خودتون فرمودید شیعیان از اضافه گل ما خلق شدن ما مال خودتونیم ما بچه های خودتونیم ما اضافه گل خودتونیم
آقا اگر به ما یه نگاهی نکنی
اگر یه نگاه پدرانه به ما نکنی
ما کمیتمون می لنگه ما حالمون خراب میشه
آقا وضعمون خراب میشه
حالا امروز صبح اگر دلت تو حرم اقا امیرالمومنینه تو ایوان نجف داری سیر میکنی دست گدایی جلوی شاه مردان دراز کردی
چه عیبی داره یه قسمم اینجا بدی یاعلی تو رابحق فاطمه
تو را بحق خانم مظلومت
تو را بحق این خانم که بین در و دیوار
سه تا ناله زد یا ابتا یا رسول الله
بابا ببین با دخترت چه می کنند
ناله دوم گفت فریادش بلند بود
صدا همونجوری که فریاد فرزندش حسین تمام صحرای کربلا رو پر کرده بود
فرزند صدای مادر هم تمام مدینه رو پر کرده بود صدا زد یا علی
یه کلمه گفتا یاعلی امیرالمومنین
یه عمر باهاش گریه کرد اقا بدترین چیزها عمر شما چی بود فرمود اون ساعتی که خانمم بین در و دیوار هی می گفت علی علی علی
دست علی بسته بود نتونست کاری بکنه
ناله سومش که بلند شد همه عالم فرو ریخت صدا زد فضه خزینی
فضه بیا به خدا محسنم را کشتند
السلام علیک یا سیدتنا و مولاتنا انا توجهنا و ستشفعنا
بی بی جانم خانم من یه شعری میخونم تو هم همراهی کنی با من
در وسط کوچه تو را میزدن
کاش بجای تو مرا میزدن
گوشه چشم تو چرا شد کبود
فاطمه جان مگر علی مرده بود
عرضم تمام داره این سفره جمع میشه
وای منو وای منو وای منو
میخ در رو سینه زهرای من زهرا من
زهرای من زهرای من زهرای من